Otadžbina

546

ЧЕТРДЕСЕТ ЧУДЛ ПРЕД СМАК СВЕТА

близу. Ако сачекате да свештеник одржи и своју предику, пошто сте уза сваку молитву и уза свако читање певали заједпо са свима присутнима из спремних за то исалама и других црквених песмарица, онда вам се може збити, да у проповеди чујете са свим обичне, дневне ствари, као што је једног дана у мом ирисуству говорио свештеник цркве Ртзђпгу Рагк-а о несрећама на нашем двору. Али не само то. Ако уђете каквог радног дана у цркву, ви ћете често у њој наићи на какав збор, на ком се ироповеда, како у извесном друштвеном питању треба потпомагати виговце а не торијевце или обратно, и на ком, да би било разноврсности. какав добровољац пева узгред какво парче из најновијих опера, или опет на какав други, на ком која од Евиних издајница држи дуге и ватрене беседе о уздржљивости у пићу или о еманципацији жена. У другој опет цркви присуствовао сам неколико вечери предавањима чувеног шаљивчине и књижевника познатог под именом Мах О Ке11-а (псевдоним једног у Енглеској одомаћеног Француза), који на врло лен и пријатан начин износи шаљиву страну како својих сународника тако и Енглеза и то како на острвима тако и у Америци. Али је сигурно за наше појмове о цркви и ономе шта се у њој може говорити и проповедати још много интересантније да приметим, да сам ја опет у цркви слушао једно предавање поткрепљено одличним експериментима «о бескрајно великом и о бесконачно малом", или важност микроскопа и телескона. Ја вас могу уверити, да је оно ишло даље у дух природних наука, но и сама иредавања нашег уваженог Ђ. Отанојевића, држана овде. Па ипак је на крају из свега изведена/ или бар тражена да буде изведена, верска поука. Докле у црквама, за време службе, проповедају свештеници, или боље они, које општина за такве признаје, дотле се по улицама, готово на сваком мало живљем углу, срећете с индивидуама, које на вас чине утисак,