Otadžbina

ЈАН АМОС КОМЕНСКИ

165

човек, који је по струци припадао богословскоме реду, свештеничкоме чину и био епископ. Ево: I. Човек је иоследњи, најсавршенији и на.јодличнији створ. II. Крајњи циљ човеков није у овоме животу но изв ак њега. III. Овај је живот само ириирема за онај вечни. IV. Има три стуиња ирииремања за вечност : изучавање себе самога и свих ствари око себе, владање собом и тежња Богу. V. За ово троје (познавање, наравственост и побожност) у нама је клица од ириродв. VI. Човек, ако хоће то да буде, мора се васиитавати. VII. Васиитање се најдоље врши у ирвим годинама живота, и никад боље но тада. VIII. Кад се младеж мора васиитавати, онда су нужне школе. IX. Сва се младеж , и мушког и женског иола , мора дати на школе. X. Настава у школи ваља да буде заједничка. XI. Школа, каке нам требају, до сад није било. XII. Оне се и могу и морају иоиравити. XIII. Основа свима иоиравкама јесте иримеран иоредак у свему. XIV. Сав иоредак школин има се иозајмити од ирироде, и никаке иреионе не сме)у га задржати. XV. Основи како да се одржи и иродужи живот. XVI. Како да се учи , или : како да настављамо децу и шта она да раде, па да у настави буде успеха. За ово има девет основа: 1. Природа пази на згодно време. 2. Природа најпре спреми грађу, па је уређује. 3. Природа изабере грађу угодну за оно што ће, или је сама пренрави за то. 4. Природа се не омеће, но изводи једно по једно. 5. Природа почиње све из најдубље унутрашњости. 6. Природа почиње стварање с најопштијим а свршава с нојединостима. 7. Природа не чини скокове , но иде поступно напред. 8. Природа не застаје, но наставл^а што је започела до свршетка. 9. Природа избегава пажл>иво све противиости и шкодљивости. XVII. Како да учење буде лако. Овде има десет основа. 1. Природа ночиње само тиме, што издваја. 2. Природа чини, да јој грађа заузме известан облик. 3. Природа изводи све из зачетака незнатних, али моћних.