Otadžbina

1 66

ЈАН АМОС КОМЕНСКИ

4 Природа иде све од лакшега тежему. 5. Природа се не напреже, она се задовољава с малим. 6. ГЈрирода не хита, но иде напред полако. 7. Природа не истерује ништа насилно, до само оно што је сазрело. 8. Природа се сама помаже, онако како може. 9. Природа не производи ништа од чега се одмах не би опазила корист. 10. Природа поступа у свима стварима у главноме на један начин XVIII. Како да, учење буде иросто, чисто и јасно. И овде има десет основа: 1. Природа не чини ништа излишно. 2. Природа не изоставља ништа што је нужно за оно што она ствара. 3. Природа не чини ништа без основа или корена. 4. Природа пушта корен све више у дубину. 5. Природа изводи све из корена, ништа без њега. 6. Што се од које ствари више тражи, то природа све више и многостручније распоређује делове њене. 7. Природа се налази у непрестаном напредовању, никако не стоји и не ствара ништа ново, докле је год старо не довршено, него што је започела продужује, увећава и усавршује. 8. Природа везује све у једну нераздвојну целину. 9. Природа пази да између корена и грана има размере и по количини и по каквоћи. 10. Природа јача честим кретањем или вежбањем. XIX. Како д& учење буде кратко и врзо. (И овде има осам тачака). У даљим главама (од XX—XXX) износи главне методе за предавање наука, вештина, језика, морала и побожности. о уређењу школа и реду у њима и т. д. Читаоцима, који знају у каквом је стању онда била школа и настава у свега образованога света, излази одавде сва величина Комеискога , тежина ових идеја и значај њии. А којима то није познато , поменућемо само ово. Тада је по школама владао тако звани вербализам, где су деца учила само голе речи, без разумевања и очигледности, и то још већином на латинском језику; учила су дакле на памет , механички. У школи је царовао прут. Школа је мало и било. Само су деца имућнијих родител>а ишла у њих. Још је мање у њима био заступљен женски