Pisci i knjige VII

ИЛАРИОН РУВАРАЦ 67

пуну истину. И својим радом, и по својој природи, по начину живота и опхођења, овај је човек силно искакао из обичног колосека. То је био потпуно и само свој човек, који је смео мислити, ићи до краја за својом мишљу, без обзира на последице и на ларму духовне светине. И није без интереса да рационалистички дух код нас представљају два калуђера: хоповски постриженик Доситије Обрадовић и гргетешки архимандрит Иларион Руварац.

ж 7 ж 5

Култ прошлости код нас је, посредно и непосредно, пресађен из немачке романтике. Почетком Деветнаестог Века, у патриотским борбама противу Наполеона |, Немци, чија је садашњост била црна и жалосна, црпли су своју снагу за борбу и веру у бољу будућност из давне прошлости, из успомена на стару славу и величину,

Сви немачки родољуби тога доба народнога препорођаја држали су се главне идеје браће Грима: да је најбоља гарантија за будућност једнога народа: знати и ценити своју прошлост, и да нова Немачка треба да никне из старе Германије. „Тевтоманија“ била је владала свим духовима немачким, и Ф. Шлегел, у своме феодалном романтизму, причао је како проводи дане са „некадашњим Немцима, Готима, Вандалима и Херускима“, са старим _ ритерима у гвозденим панцирима и маркграфовима на коњима у оклопу. |

И код нас идеје тога историјског роман-

ђ.