Podgorac
..
31. децембар 2002.
сСТодгораиц, 9
одсорчић
ПОДЛИСТ ПРЕДШКОЛСКЕ И ШКОЛСКЕ ОМЛАДИНЕ ПОДГОРИНЕ
9аоО А СИСТЕМА ОБРАЗОВАЛО
До промене у образовно васпитном систему о којој се већ дуго размишља, говори, пише може се стићи, како комисија за развој школског програма сматра, преласком на нови концепт образовања, које је пре свега развојни и води ка курикулуму.
Шта зна реч курикулум и зашто је користимо
Курикулим је реч латинског порекла која се у европској педагогији још од 17 века употребљавала како би се означавао свеукупан ток образовања.
Предложена промена се може назвати преласком са културе наставних планова и програма на културу курикулума, јер се одликује:
-Премештањем _ тежишта образовног процеса са садржаја на циљеве и исходе образовања.
-Оријентацијом на квалитет исхода и процеса обра-зовања
-Развојем система еваула-
ције и самоеваулације у образовању
-Заснивањем — образовних садржаја сна образовним областима
-Оријентацијом на ученика и процес учења
-Подстицајним, развојно усмереним образовним амби-
јентом Све ово горе наведено тражи али и подстиче
аутономију и развој школа и професионалну аутономију и одговорност наставника, а то је могуће само у условима сталне друштвене подршке и бриге за ефикасност и квалитет образовног система
Битне промене предвиђене реформом која већ заживљава су следеће:
Основно образовање основна школа мења име у обавезно образовање обавезна школа, продужава се на девет година и одвијаће се у три циклуса:
Први циклус - обухвата први, други и трећи разред
Основна функција образо-
вања: тежиште је на развоју базичних способности, знања и умења, који се ослања на свакодневно искуство детета. -Организациони модел: разредна настава (изузев наставе страног језика учи се од првог разреда обавезног образовања) Други циклус - обухвата четврти пети и шести разред Основна функција образовања: полазећи од феномена блиских детету, уводе се елементи научних знања како би се подржао развој апстрактног мишљења. -Организациони модел: предметна настава по образовним областима
стиг
-Избегавање понављања и преклапања наставних садржаја. -Повезивање предмета из исте образовне области
-Тематско и проблемско
конципирање наставних садржаја
-Сагледавање феномена из перспективе различитих
научних односно уметничких дисциплина -Прилагођеност градива узрасним карактеристикама и развојним потребама ученика -Изградња система појмова -Примена знања итд. -Важно је нагласити да се увођењем образовних области
а
Аутор: Марија Живановић “
Трећи циклус - седми осми девети разред
Основна функција образовања: разумевање и развијање појмова и појмовних система и овладавање системом базичних научних знања.
Организациони модел: предметна настава
Уместо досадашње предметне наставе, предлажу се следеће предметне области:
-друштвене науке филозофија и култура
„језик и комуникација
-математика, природне науке и технологија
-уметности
-физичка и здравствена култура
Шта се добија повезивањем предмета у образовној обла-
не угрожава аутономија појединих предмета већ се поспешује њихово смислено повезивање и прожимање.
Предмети кроз које ће се настава реализовати су подељени у четири групе:
- базични предмети - који се обавезно уче на свим нивоима у свим циклусима обавезног образовања и општег средњег образовања, и представљају својеврсну базу, основу образовања - матерњи језик, српски језик (за припаднике националних мањина) математика и старни језик.
-обавезни предмети - који су обавезни за све ученике на одређеним нивоима или у оквиру одређених циклуса обавезног и општег стручног
образовања.
-изборни предмети
-факултативни предмети
По завршетку обавезног образовања ученици полажу завршни __испит који се припрема, реализује и обрађује на националном нивоу.
Завршним испитом се:
-Процењује квалитет обавезног образовања
-Стиче сертификат О завршеном обавезном образовању -Врши селекција за прелазак у следећи ниво образовања
-Промена на нивоу средњег образовања:
Средње. образовање траје једну две: или три године и остварује-се у:
опште образовним средњим школама (гимназијама) и траје три године |
-Средњим стручним школама 9 укључивши и уметничке у трајању од једне две или три године
Завршни испити у средњем образовању су
-општа _матура, по завршетку општег средњег образовања (омогућава прелазак на виши ниво образовања)
-Стручна матура, по завршетку другог или трећег разреда средње школе, ученицима _ пружа квали-
фикацију за укључивање у свет рада, а под одређеним условима и могућност наставка образовања на вишем нивоу.
-Потврда ' оспособљености за с обављање одређених послова може се добити након завршетка првог разреда средње стручне школе.
-Школске 2003/04 године по реформисаном програму. ће учити радити ученици првог разреда обавезног образовања те школске године, затим 2004/05 године други и седми разред, школске 2005/06 трећи и осми разред а школске 2006/07 четврти и девети разред.
Ружа ТОМИЋ