Podunavka Beograd

71

то према станго и годинама мои будући ученика НеделБне школе, саставимт. поменутни БукварЂ , расделивши га на 40 часона. Садрисашв « нћгово слћдугоће: I. Познаван!. малм, стоећи' слова по нбиовомђ гласу, уподоблаванћмг. и написиваи 1 .мх>. II. Саставлннћ слова по нбиовомт . гласу. III. Разставлннћ речји на слова по нбиовомђ гласу. IV. Изустно (на паметв) написиванћ слова ц слогова. V. Читанћ по слоговима или слаганћ. VI. Познаванћ велики' слова, коа се одђ иалш разлик^го. VII. Познаванћ лежећи слова, коа се одђ стоећи разликуго. VIII. Разставллнћ реч!и на слогове. IX. Разлипугоћи знацм и скраћене речи. X. Печатана грађанска мала и велика слова сђ И1.ИОВБ1МЂ нанменованћмв , по азбучномЂ реду. XI. Рукописна мала и велика слова по редуXII. Печатана малаи велика црквено-Славанска слова по редуXIII. Числа обшта грађанска сђ т,иовим1. изговорнма, успоређена сђ числама Римскимљ и црквено-СлаванскимЂ. XIV. Таблица умноженја. " XV. Писмо ученика Неделвне школе кђ родителБилЈа, кое осимђ предизложеногЂ, могке за правацЂ служити наставиицшма , предавагоћиМЂ по овомђ СПОСОбу. Желећи оваи букварЂ увести у Неделвне школе, као нвно заведенЈе , поднео самв га на прегледЂ и одобренћ Вв1сокосл. Попечителвству Просвћштен1л, и ово е средствомЂ Одбора свога истии прегледало и одобрило. МеђутммЂ започеле су се бћ1ле Неделвне школе , и а самв за мои предметЂ (позиаванћ слова и читанћ) добјо прено 150 ученика , кое самБ морао сместити у дке собе, узевши Г. Николу 1овановића за помоћиика, кои'етакође по иомђ начину и то врло ревностно азбуку предавао. УченицБ! иакш, међу коима е бмло неколико, кои су негда учили слова па ова позаборавлали , очекиг.агоћи одђ насЂ, да ]"и унимо: Азђ , буки, вћди, глаголЂ, слово и т. д., немало су се зачудили, кадЂ су одђ нзсђ чули , да та слова треба изговарати: а, бт., вђ, гђ, сђ , пасу неки одђ нби, особито кои су негди по старомЂ

обглчаго учили, по вароши говорили: мб 1 нећемо ништа научити одђ овбј наши учителн; они насЂ неуче: Азђ , буки, вћди; него иасЂ уче, да бучемо, да гучемо и да сичемо! Нашто намЂ то? Разумевши за ово , труди.шсмо се избити имђ изђ главе сумнго и увћравали ш, да ће они, само ако сваке неделћ у школу на време уздолазе, и што имђ се покаже , узпазе и приме, научити за шестЂ неделн (кадг !и седмвш путт. у школи видимо) сва слова са штице и безЂ штице написати и изговарати, и да ће неки одђ нби моћи запиоати свое име. А јошђ су се болћ уверили о нашои искрености, кадт. самБ одма друге неделћ у школу довео мога саша, кои е већЂ по момђ начину знао полагано сваку речБ (разставивши е на просте гласиће) прочитати и ма изустЂ написати. Н. пр. л самБ му на табли написао: Богородица, и онђ е наипре у овои речи свако слово по реду иа гласЂ исказао ( Бђ о гђ о рт. о дђ и цђ а) па састав1о и изговорјо Богородица. А кадЂ самБ му казао, да напише свећа; онђ е наипре ту речБ на свое просте гласове ( сђ вђ ћђ а) разставт , па ове гласиће (безЂ ђ ) пописао и имао речБ свећа. (Конацт. слЈздув.)

Л Е К Ц I Н, Ксмо се лгоже списател^мЂ постати. ДрагЈн мои! Н впднит., да тбј на снлј Бога хоћешв да будешг Србскји списателБ, те натежешт, и мучишт. се сваколко. Да бв! у овон теживн, кол те одвећт, ико нашшћ, лакше н болћ успћвао , и ћу ти едну лекц11о да ги , по кошн ако се узвладашт,, ллачио ћешт, бмти жен1нлнв1н н првмн спНсателБ у Србству. Кодт. изображени народа списателв, кон ће на полш литературе да радн , слћдователно кон ће да буде народнвш учигелБ, треба да се изучјо н да зна еЗБШт,, коимт. пнше, и граматику иотога. Кодт. наст. е то нзлншно. Т бј , ако Н ниси ништа учјо, само ако си, ма служећи по трговини и тако хода:оћи по свћту, случаино науч!о кон странт. езБигћ, ако и не еасвимб основано . ,,зарежн перо , па пншн по своме вкусу, како ти кад -б изт, пера истече." И нарочнто гледан , да се прво у новинама дашт, чути. За еош стварБ незиашт. Србску рћчБ. скуи какву нову, само нека е корена Славенокога, ма пзнала Богт, зна какова нагрда. Што вицј<ј имашт. у твоме саставку нор.б 1 сковвнб! рф .ч!« , тим б ћеш Б ое већма показати као важант, филологт . у Србсгву, ако ћешт, и по себн бмтн „дебела везналпца.'' Ништа зато. — Кадт, штогодт. предузмешт, писати, гледан да се нокажешт.