Policija

= 560 —

Нашега хајдука некада је гонило у шуму несносно стање, политичко и социјално. Турски зулум, државни и друштвени, изазивао је код њега револт и бунт, па га је притисак, колац и конопац, сиротиња и голотиња натеривала да праведному опирању својему да одушке из шуме на друму и раскрсници. Било је свакако и криминалних примерака по рођењу и другим животним околностима, али је све то било у мањини. Међутим арнаутски је качак постао друкчије,

Познато је да дивљи горштаци због немаштине и те своје дивљине врше експанзију према мирнима и у равницама на_ стањеним насељима. По нашој сеоби Арнаути су почели услед _ крвних освета међусобних, немаштине и по наговору турске владе да силазе из својих гора у наше питоме крајеве. Донету своју дивљину, пљачкашке и разбојничке инстикте своје у новим крајевима могли су брзо још боље да развију. Њихов прелазак У ислам, културна заосталост и свако одсуство воље за напорни труд за одржавање, брзо их је поставио у један непријатељски став према нашем народу, особито после почетих несретних буна за време патријарха и осталих крајина наших. Видели су да.у новој земљи може бити хлеба без мотике, · нарочито за побуна појединих Паша и Арнаута, кад су румелијски вилајети турски постали поприште страховитих буна и убијања и кад су крчџалијски таласи као авети запљускивали све крајеве од Балкана до црногорских брда. Голи и сиромашни Арнаутин ишао је у најам сваком великану одметнику, да се бије за његов. рачун и да пљачка, а ако се после тога враћао кући, он се није примао за ралицу, него продужавао научени занат и даље над незаштићеном рајом и уопште слабијим од себе.

Поред дивљине своје он је из албанских гора у менталитету између осталога донео и једну специјалну, легализовану законом предања дукађинских, анархију. Правни. односи код њих су имали санкцију у крви, у међусобном убијању. Убијање је постало не само освета, свесна правна одмазда за учињену неправду и кривицу, но и један занат, једно средство да се веко прочује, да се уздигне, да у околини добије прво место. То је постало једна социјална потреба и одмах затим развила се конкуренција.- Као што су поједина столећа давала нарочите подстреке на пољу литературе, уметности, науке, политике, тако је ово мрачно доба сву снагу најјачих Арнаута, оних не-