Policija

=— 561 —

мирних. типова, који су другим народима давали војсковође, политичаре, уметнике, проналазаче и философе, усресређивало на то, да, што више и умешније побију људи и тиме се истакну, управо даду израза оној унутрашњој психичкој. полузи, која уопште људе гони на делање и изванредне учине. Осим тога та дукађинска предања, која су Арнаутину образовала правну свест и силно помогла формирање његова менталитета, дала су му једну пакосну разрешницу да правно види како је пљачка,

крађа, разбојништво, насртај на ближњега једна не само ДО5

пуштена ствар, но и ствар која не убија част, која није нечасна, а зна се да горштаци пазе на ову околност, ма да је противно цивилизованој свести граде.

Без сумње овако гледање на свет и међусобица би Арнауте довела до самоистребљења, да њихов народни инстикат није избацио, на површину неке нове појмове и тај тако негативан менталитет пакосно упутио да своје ударце сипа не на себе толико колико на друге, стране им елементе. Тај инстикат нормирао је међу њима крвну освету, рекао је да најгора глава арнаутска вреди колико и глава барјактара фиса, да се она може платити и новцем, израдио плећерију (суд стараца), дрмјеш · (претејско посредовање) и добро познату нам. фамозну бесу. Упитомио је Арнауте да буду међусобно врло уљуђени, врло својега рода часни и да се необично чувају жена и њихова. таксирата. Али, чудновато и врло интересантно, шо је било само за њих, а не и према другоме. Гај инстикт, да би колико то-. лико ублажио истребљивање, измислио је кулу, у којој се крвник чува, измислио читав низ тренутака кад он не сме бити убијен, узаконио узимање на руку и још много олакшица. Не само то, | него је у правну свест. Арнаутинову. угурао, да је он мање лич- |. ност а више јединка породице, села, фиса, и да као такав сваки .. свој корак саображава, управо потчињава не личном прохтеву или користи, но општем, колективном. Отуда „самоодржање је те појмове високо развило код свакога и „отворило очи свакому да пази шта ради његов браственик и да на њега утиче како. ја његов „рад не би донео. зло заједници, која је на крају крајева... колективно одговорна увређеном и оштећеном, јер се зна да. шуме и гудуре могу сачувати као одметнике. појединце, но никако читава племена са стоком и нејачју.. 1

Али, као што је мало пре речено, овај закон је попут

„Полиција“ 2