Policija

= 631 —

диним земљама, он је само начео полициско-чиновничку владу, али нигде је није могго потпуно заменити.

Да ли ће у току времена организација државе на континенту достићи свој углед — Енглеску, или ће се њена организација морати још даље модификовати према континенталном централистичком систему, то је ствар будућности. Међутим морамо одмах рећи, да браниоци енглеске самоуправе претерују, кад тврде, да Енглеска дугује сав свој напредак овој својој установи. Енглеска има да захвали за све своје напредке поглавито свом одвојеном, инсулгрном положају. Биће да је тај _ њев положај нарочито допринео и томе, да се њена унутрашња управа могла развити у правцу потпуне самоуправе. Сасвим је разумљива ствар, да је једна њена институција, која је ту самоникла и тако рећи срасла са народном душом, по њу врло корисна и да даје добре резултате. Али да то није пресудно за напредак једне земље најбољи је доказ зато Немачка. Та земља такмичи се са Енглеском у напретку на свима пољима, а за њу се може рећи, да готово и не зна за локалну самоуправу. Од почетка 12 века када је у Пруској био један снажан покрет за децентрализацију управе, коме је на челу био моп Зјејп, и када „је уведено нешто самоуправе само у градским општинама, до данашњих дана у овоме правцу није више ништа особито урађено. Последњих деценија отпочео је у Немачкој један нов покрет за реформом у овоме правцу и он је изазван у првом реду дубоком променом привредних прилика у тој земљи: прелазом од аграрне ка индустријској држави.

Разлика између централизације и децентрализације управе на прво место има значај једног управно-техничког питања. То јест, важно је установити, да ли ће по државу као целину бити корисно, да се извесни управни послови расподеле овако | или онако. При томе послу рационалне деобе управних послова могу бити меродавни најразличнији обзири. Час може бити корисно, да се, због преоптерећености послова код централне власти, а да би се убрзало свршавање извесних послова, један део послова издвоји и њихово свршавање повери нижим подручним властима. Час опет за неке послове може се наћи као корисно нешто противно: да се неке локалне власти у интересу штедње укину, а њихови послови повере каквој централној власти, која ће те послове свршавати за целу земљу. Негде