Policija
— 421 —
нама је непознато, али, по свему судећи, општинском закону за читаву државу не можемо се још скоро надати, а још мање његовом (пошто једном буде донет) потпуном спровобању у живот. Организација, функциозисање и обим општинске самоуправе биће све дотле разнолики с обзиром на покрајине и законе, који их регулишу. На територији оцепљеној од Угарске и присаједињеној нашој држави (Банат, Бачка и Барања), општине и њихова самоуправа уређене су још у главном по угарском законском чланку ХХП. од 1886. Намерни смо да овде систематски излажемо одредбе тога закона — не обазирући се на то, да ли су оне по ослобођењу остале све у важности или нису — карактеристичног нарочито услед одличне институције децентрализације надзора, која је до сада спроведена код сваке појаве административног надзора над општинама. Тај надзор, бар у првом степену, поверен је жупанијским самоуправним органима. Државна власт обично се појављује тек као задњостепена надзорна власт, Од овога принципа, који се може сматрати најкарактеристичнији у читавој организацији општинске самоуправе по угарском закону. изузетак чине само вароши муниципалним правом (т. 3. краљевски слободни градови),) који су изузети надзору жупанијских самоуправних власти и подвргнути директно, надзору министра унутрашњих послова. Ми се уреЂењем тих вароши овде нећемо бавити!)
8 1. — Каракшер и врсте општина.
Свака је општина у смислу закона у исто доба и административна и самоуправна јединица. Као самоуправна јединица, она решава самостално у границама закона своје унутрашње послове локалног интереса. Као административна јединица. она извршује све наредбе закона, владе и жупаније, које се односе на државну управу односно жупанијску самоуправу. Органа у општини има само самоуправних. Државних и жупаниских нема, и зато се држава и жупанија за своје
1) Те су вароши у Бачкој Суботица, Нови Сад и Сомбора Банату: Панчево и Вршац. -
2 Њихово уређење осигурано је законским чланцима ХХ!., ХХЦ, п ХХИ. од 1886.