Policija

— 689 —

дела, који се тиче оцењавања или логичног тумачења факата. Од нарочите је важности разликовање питања сличности и питања аушентичности.

Графичка сличност базира се на констатацијама, учињеним приликом упоређивања рукописа, када се наилази на подједнаке форме или подударност облика, на већу или мању вероватноћу да се може односити на дотичан случај или да се може приписати једној истој руци с обзиром на број подударности на начин писања и број проучавања,

Питање аутентичности се потпуно разликује од питања сличности. „У недостатку материјалних доказа, вели Бертијон, наука не може дати на основу једног јединог документа научни доказ пили извесност аушентшичности; може се дати више или мање презумптиван суд, заснован на одсутности индиција казнимости...“ Међутим проблем графичке сличности „зависан је од решења, које се може бројно степеновати у сразмери са већом или мањом особеношћу проучаваног рукописа и то особеношћу више или мање сталном, ....дотле проблем аутентичности у главном нема решења, јер особености аушентичнасти не посшоје. Није довољно не наћи знаке казнимости, па један докуменат огласити за аутентичан... као што није довољно не наћи узроке природне смрти, па закључити да јој је узрок злочиначко тровање. Никада није у једној науци један негативан резултат имао доказни потврдни карактер; ово питање постаје питањем оцењивања, што већина спада у компетенцију вештачења“.

Шта може да се каже о овом мудром резервама у поређењу са којом многи вештаци дају мишљења извесности у питањима аутентичности или казнимости рукописа!

Да би графичка вештачења извесних калиграфа и графолога имала довољно озбиљности, било би потребно да исти располажу усавршенијим техничким средствима, а још више од тога да се своме раду посвећују са крајњом научном строгошћу методичне истаге и интерпретације факата. А Бертијов је баш ово узео за базу вештачења, те је с тога и поставио темељ правом научном вештачењу. Но он је заслужан још и за тачно обележавање домашаја графичких истраживања и за правилно схватање обилности истраге у питањима лажности, што је далеко изнад проблема чисте графичке индентифика-

„Полиција“ 4