Policija

— 500 —

«са социјалног гледишта, јер докле женина прељуба уноси ванбрачну децу у породицу дотле их мужевљева уноси у друштво, а то је једна те иста ствар. Каогод што неверни муж може бити добар отац и добар старешина породице, тако исто и жена може бити добра мати, вредна домаћица и пре'дусретљива супруга, иако своје срце поклања и другим лицима поред свога мужа. Мужевљева прељуба није ништа не„опаснија по морално и породично васпитање деце од женине прељубе, јер су деца више склона, нарочито мушкарци, да имитују оца него мајку, особито кад су у питању навике неуредног и раскошног полног живота. И најзад, садашњи закони нису строжији према жени због тога што је јавно мњење склоније да пре исмеје изневереног мужа, него изневерену "жену, већ због тога, што су те законе правили сами људи без учешћа жена, па су из себичности себе ставили у бољи положај од онога у коме су стављене жене.')

Не упуштајујући се у оцену изнесених разлога и противразлога, ми са своје стране имамо да приметимо ово. Неједнаност одговорности мужа и жене за прељубу данас више не одговара ни суштини брака, ни духу времена у коме живимо. Зато се та неједнакост мора потпуно збрисати, без обзира какав ће се систем усвојити, јер ако би се и даље „остало при старом схватању онда то не би ништа друго значило, него стварно помагати мужа да врши прељубу, и да тиме стално подрива темеље и друштву и држави уносећи неповерење, раздор и неслогу у породицу и њен домаћи живот. «Осем тога, ово се схватање не може усвојити ни са разлога што не одговара ни једном атрибуту који се у данашње време приписују браку. На првом месту, такво се схватање не слаже с браком, као светом тајном, по којој су супрузи једна душа у два тела везани свезом њихове узајамне и вечите верности, која не сме бити ничем ни окаљана ни нарушена. Даље оно не одговара браку као уговору, по коме је жена исто тако као и муж, субјект брачних права, јер сва права и дужности, које проистичу из брачног уговора, почивају на начелу обо"страности, т. ј. што је дужност једне, то је право друге стране, и обрнуто, Зато се с тачке гледиште садашњег брачног права

7) Види: Миљковић, 127 и даље; Маз!, 159 и даље, као и тамо наведену књижевност.