Policija

— 617 —

5. 17 Сопствено мишљење.

У сваком друштву и у свакој епоси владају извесна правила и појмови о моралу и неморалу, корисности и штетвости извесних поступака људских. Зато се за данас не може рећи да код свих народа вреди у подједнакој мери правило; да је полни жавот само у браку дозвољен и моралан. Ово. стога, што сваки народ има свој посебни дух и карактер, своје посебне назоре и свхатање, па се због тога и на питање: да ли треба браколомство избрисати из казнених закона или не, не може дати један општи одговор који би вредео за све народе и за све државе. Поред свих теориских разлога изнесених за и против браколомства, питање о његовом укидању или задржавању мора се расправити јоши с нарочитом обзиром на етичне особине сваког појединог народа, као и с обзиром на његове социјалне потребе које условљавају његов, морални, културни и привредно-економни развитак и напредак. Чак шта више, и за један исти народ тешко је наћи најбољу солуцију, јер оно што се сматра по великим варошима за допуштено и морално, то се опет по селима често пута сматра за недопуштено и неморално, и обрнуто. Стога законодавац мора бити обазрив при решавању да ли да се ово или оно: дело инкриминише или не, јер ако огласи за неморално и недопуштено оно што народне масе држе да је морално и до пуштено, такав ће пропис остати мртво слово на хартији. Ако, пак, пропусти, да забрани оно што сам народ сматра 82: неморално и недозвољено, онда ће сами појединци себи прибављати задовољење за сваки онај акт којим би се нашли да» су повређени. Због свега тога, законодавци морају у првом, реду водити рачуна о етничким особинама и стварним социјалним и културним потребама народа за кога законе доносе» а тек у другом реду о теориским принципима и неком вишем, апсолутном моралу, о коме се много говори и идеалише, али. по коме готово нико не живи.

Код нашег народа брак се још и данас сматра као основа“ породичне заједнице, и као једино дозвољен „облик полногживота. Свака повреда тога брачног реда и светиње брачног“ живота сматра се као напад, не само на установу брака, него» и као напад на морални поредак, Стога се код нас брако=

„Полиција“ 3