Policija

— 999 —

наишло на јаку критику социолога и других писаца, те се појавило супротно тврђење, да на децу имају одсудно дејство та. социјални фактори, и да су они у ствари главни узрок малолетничког криминалитета. Ово друго мишљење је претежно у науци, па је заступано и на конгресу самих антрополога одржаном 1889. год. у Паризу, на коме се један од учесника — антрополога овако изразио: „ја не верујем у децу рођене злочинце. Узроке криминалитета треба тражити у идивидуалним и социјалним факторима.“ Слично је наводио и Ог. Мадиан. Ми смо такође овога мишљења, те ћемо се највише и задржати на овим факторима, помињући узгред и остале факторе, према подели проф. Пг. Регп-а, социјалне, индивидуалне и физичке, чију је поделу усвојила данашња наука кривичног права.

Социјални фактори, као главни узрок малолетничког криминалитета, разнолики су и они леже у самој социјалној средини, па како од те средине и зависи како ће се они отклонити, да не представљају опасност по друштво и државу, то су они и најважнији. Као највећи и најглавнији фактор пораста у опште криминалитета, па и малолетничког, је недостатак моралног и интелектуалног васпитања, који се сукцесивно појављује и код других социјалних фактора, па отуда и последица, да су неваспитани малолетници склонији кварењу и неморалу, који их води у младе преступнике. Ово нам потврђује и криминална статистика, која показује да је највећи део преступника оних, који су бев икаквог или са оскудним васпитањем.

Зачетак овога неваспитања налазимо у оскудном домаћем васпитању — иначе моралној основи друштва — које, у већини случајева, долази услед породичних дезорганизација: дивљих бракова, честих развода, раздвојеног и неморалног живота родитеља и т. сл, те су деца оваквих рвдитеља остављена улици да их она васпита. Сличне су овоме друштвене кризе, тде сиромашни родитељи, идући за радом остављају децу такође улици, а богати пак, да би себи створили што већи комодитет уживања, остављају их служавкама, од којих ова у већини случајева науче пре зло него добро. И наравно у оба случаја деца остају без доброг домаћег васпитања, које сад "треба држава да допуни школским васпитањем, Али како је и систем школског васпитања сувише једностран, те даје деци