Policija

— 184 —

ПРОПИСУЈЕ ЛИ НАШ УСТАВ УПРАВНИ ЦЕНТРАЛИЗАМ >

Јавност данас много критикује нашу админстрацијуКао извор зла у управи наводи се обично централизам,. којег је проузрочио Видовдански Устав. Но, станемо ли конкретно испитивати колико кривде можемо за грехе у администрацији приписати одредбама Устава, моћи ћемо се уверити, да Устав није крив манама централизма. Устав не предвиђа апсолутног централизма у управи. Одредбе 6:95. Уставе јасно истичу тенденцу деконцентрације...

Шта прописује поменути члано Његов смисао може се јасно разабрати, спојив актуалне реченице:

Удрава се у краљевини врши По областима, којима су на челу велики жупани, управљајући по државним органима Послове држасне управе у област. Правни је положај дакле слиједећи: управну власт врши краљ по министрима, министри воде поједине струке управе, а послове државне управе у области врши по државним органима велики жупан, који је уједно врховни репрезентант читаве државне администрације у области (чл. 98).

Јасније и шире доконцентрације државне управе него је исказана у горњим врстама устав није могао дати, јер би то било на штету јединства управе, а могло би трпети и јединство државе. Поред свих јасности и уставности одредаба о деконцентрацији управе досадашња пракса није их искреновршила. То је доказ, како тешко си уверење крчи пут к преориентацији према захтевима нових прилика и току времена. Уверени смо, да ће до тога доћи, јер навали настајућих. прилика попуштају и оне државе, којих управа беше децемијама вођена признатом узорношћу у централистичком духу. док код нас и недостаци управног апарата у централи при: тишту на њемо растерећење.

Штета, што код нас начело управне деконцентрације,. како га је усвојио устав није остало у закону о општој управи сасвим непромењено. Компетенца великог жупана, који репрезентира највишу инстанцу локалне управе, одмерена је: у прилог централи. Опсег деконцентрације исказује се у ком-