Policijski glasnik

БРОЈ 40 и 41

ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК

СТРАНА 311

Члан 10. Једновремено са решењем, којим ое кандидат извештава да му је испит одобрен начелник окружни, односно управник града Веограда, позваће кандидате да најдаље у року од 1. месеца положи на име дијурне по шест динара за чланове и четири динара за деловођу испитне комисије. Од дана иоложене дијурне, па најдаље за десет дана, начелник окружни, односно управник града Београда, известиће писменим актом чланове комисије и кандидате, за који је дан испит одређен. Испит се мора обавити најдаље за месец дана од дана положене дијурне. Члан 11. 0 свом раду комисија ће водити нарочити записник, са означењем, имена и звања њених чланова и деловође, имена и презимена кандидата, места његовог становања и дотадањег занимања, места где је и времена кад је испитивање отпочето, из којих је иредмета кандидат испитиван, је ли капдидат положио или није положио испит за општинског деловођу. Члан 12. Иснитивање кандидата биће усмено и писмено и граје најмање три сахата. Од овога времена мора се оставити кандидату најмање 1 сахат за израду писменог задатка. Члан 13. Усмени испит кандидат ће полагати из ових предмета: 1, из писмоводства, деловодства, руковања архивом и правила о општинским поштама ; 2, из закона о административној подели земље, закона о устројству војске, закона о општинама, закона о чувању пољског имања и закона о општинским кошевима; 3, из кривичног законика и поступка, грађанског законика и постунка, из правила о поступању у ванпарничним делима, полицијске уредбе и правила о односу слугу и њихових газда; 4, из рачуна четири проста облика рачунска : сабирање, одузимање, множење и дељење ; даље прости и десетни разломци и правило интересно ; 5, из закона о таксама и закона о порези; 6, из закона о шумама и закона о водама. Из свију ових закона или правила, кандидату ће се давати само она питања, која имају непосредне везе са дужностима и општом службеном надлежношћу општинских власти. Од кандидата захтеваће се у главном: спрема за опште и правилно појимање ових закона и правила и за њихову примену у конкретним случајевима, а познавање појединих одредаба закона или правила само у толико, у колико је потребно за оцену, да ли кандидат, у начелу, познаје главни смисао надлежности, која по дотичном закону или правилима припада општинској власти. Према томе, кандидату се може дозволити, да се читањем дотичног закона, или правила, помаже у одговорима на постављена питања. Кад год би кандидат, ма и на такав начин, показивао разложности и

јасноће у разумевању закона и подобности за његову правилну примену, треба сматрати да је кандидат дао задовољавајући одговор. При усменом испиту комисија ће нарочиту пажњу обратити и најдуже се задржати на нредметима који су у овом члану побројани под 1, 2 и 3. Из осталих предмета комисија може пробрати само неколико и на њих ограничити испит кандидата. Ако би кандидат својим одговором на предмете под 1, 2 и 3. одговорио тако повољно да је већ самим тим показао довољно подобности за правилно схватање и примену закона, комисија може тиме усмени испит и завршити не прелазећи на остале предмете. Оваку своју одлуку комисија је дужна унети у записник. Кандидат, који би при испитивању из предмета под 1, 2 и 3. показао недовољан успех неће се ни испитивати из осталих предмета, већ ће се одлуком комисијском у записпику утврдити овакав неуспех и одбити од даљег полагања тога испита. Кад се сврши усмени испит, означиће се, је ли кандидат из тога испита показао довољан или недовољан успех. Чланови комисије претходно ће се сиоразумети о међусобиом распореду питања, која ће давати кандидату из појединих предмета. Члан 14. Истога дана, а пошто се усмени испит сврши, комисија ће приступити писменом испиту кандидата. При овом испиту комисија ће дати кандидату да расправи какав конкретни спорни случај из грађанског законика и поступка у границама надлежности општинских судова; или какву иступну кривицу са применом казненог законика и полиц. уредбе. И у једном и у другом случају, може се кандидату дати у израду још и какав административни предмет. Кандидат се и у том случају може служити дотичним законом. При оцени гшсменог испита, комисија ће обратити пажњу у колико кандидат показује спреме за Формалну практичну страну службе т. ј. за писмени састав одлука и администрације општинских власти, а нарочито за израду решења и пресуде. Постављене задатке кандидат израђује у приеуству бар једног члана комисије. Члан 15. Кад прође време одређено чланом 12. тли и пре тога, ако би кандидат изјавио, да је са израдом готов, комисија ће оценити и овај испи/ кандидата и своју оцену унети у записник. Сматраће се да није ноложио испит за општинског деловођу кандидат, који би на овом испиту показао недовољан успех. На писмени испит неће се пуштати они кандидати, који су на усменом испиту показали недовољан успех. Члан 16. Своје одлуке комисија доноси већином гласова. Да је кандидат у смислу ових правила положио испит и тиме добио квалиФикацију за општинског деловођу, комисија ће

утврдити нарочитом одлуком у записнику и иод потписом свога председника, са нумером и печатом дотичног начелства, односно управе, издаће о томе уверење кандидату. Ако кандидат не би показао довољан успех, комисија ће својом одлуком утврдити да кандидат није ноложио испит за општинског деловођу. Такав кандидат може поновити испит само један иут и то најмање по истеку шест месеци, од кад је нрви испит полагао. Члан 17. На основу овако издатог уверења о положеном испиту, исиитани кандидат има прапо на службу онштинског деловође у свима општинама, ако не стоји у изузећу тач. 2. и 3. члана 112. закона о општинама. Члан 18. Од 1. јула 1903. године моћи ће вршити дужности деловође општинског суда. прсписане чланом 113. закона о општинама само она лица, која би у свему имала услове из члана 112. поменутог закона и члана 2. ових правила Садањи општински пиоари, који према горњем ставу овога члана, без положеног испита не би имали услова за општинског деловођу, морају положити испит, који се прописује овим правилима најдаље до 1. јула 1903. године. Оне, који до тог рока испит не положе, а били су дужни да га по члану 112. закона о опшгинама и овим иравилима полажу, општински суд отпустиће из службе и заменити кандидатима са положеним испитом. Ако општински суд овако не би поступио, надлежна надзорна полициска власт, казниће нредседника и чланове дотичног општинског суда по члану 158. закона о општинима. Једновремено с тим надзорна власт поставиће општинске деловође и одредиће им плату на рачун дотичних општина, најдаље за десет дана по истеку горњег рока. Овако постављени општински писари престају дејствовати, кад општински судови изберу за општинске деловође лица, која би у смислу овога члана имала за то потребне услове. ПБр. 24.118. 21. септембра 1902. год. у Београду. Министар унутрашњих дела, Н. Д. СтевановиЂ с. р.

На основу члана 178. закона о општинама прописујем ова ПРАБИЛ1 о деловодству и писмоводству општинском и о уређењу архиве општинске. I. 0 деловодним књигама: Свака општина мора имати ове књиге: деловодни протокол, експедициону књигу и регистар. а). Деловодни је иротокол онакве Форме, као и по државним надлештвима, а који се штампају у државној штампарији.