Policijski glasnik

ВРОЈ 41.

ПОЛИЦИЈСКИ ГЛАСНИК

СТРАНА 323

тографије на којима се може све контролисати. ФотограФија је исто тако драгоцена и за утврђивање идентитета непознатих лешева, облика рана, модрица и т. д. које се налазе на телу убијеног или самоубице. Неколико речи о утврђивању идентптета непознатих лешева. Познато је већ, да је ово утврђивање често пута врло тешко, много теже но код живих личности. Зашто ? Прво зато, што су очни капци затворени, а изглед лица измењен. Чак и онда, кад су очни капци отворени, очи се не могу познати због промена које у њима наступају одмах после смрти. Очи мртваца тамне су и препокривене сивом павлаком, а рожњача је нешто спљоштена. Ови Феномепи произлазе од сушења овог органа. Поред промене у очима, кожа и усне мењају такође боју и постају жућкасте и зеленкасте. Са ових раплога потребно је, пре него што се приступи ФотограФисању лешева, удсситп их таво да се на ФотограФији показују као живи. Овим оживљавањем лешева занимао се Д-р Гос, из Женеве. Ми смо његове методе упростили и усавршили, и на овај начин успели да добијемо одличне резултате приликом оживљавања лешева у циљу ФОтограФисања. Ишчезлу течност из очију леша ми замењујемо инјекцијама глицерина, а лице посипамо танким слојем талка. На реду су примене друге категорије ФотограФија у судској и полицијској материји: фотографије као средство вештачења. Примена ових Фотографија почива искључиво на великој осетљивости фотографске плоче ?а најмање диференције у бојама, која се осетљивост може још више појачати употребом Филтрова разне боје и специјалних ортохроматичких плоча. Испитајмо укратко олучајеве, у којима нам ФотограФСка плоча може открити ствари, које су невидљиве за голо око. Овде нам, на првом месту, долази ФотограФско испитивање леша у циљу откривања трагова удараца. задављивања и т. д. Удар или притисак ма на ком делу човечјег тела има увек за последицу изливање крви у унутрашњост коже. Ако удар или притисак није био јак, овај излии маииФестује св у малом црвенилу, које брзо ишчезава услед апсорпције разливене крви. У колико је удар или притисак био већи. у толико је ударено или притиснуто место црвеније јер, услед споре апсорпције, крв дуже остаје под кожом, згушњава се и производи, у почетку, црно-љубичасту боју на контузованом месту, која доцније постаје, услед напрецовања апсорпције, све више и више жуто-зелена, и ишчезава потпуно после неколико дана. На лешевима убијених, ако је било борбе, — ови трагови— модрице —• веома су видљиви и обојени угасито-црно. Али, ако притисак или удар злочинчеве руке није био јак, они су невидљиви и ако постоје на телу, те их с тога треба открити помоћу ФотограФије. Осећамо потребу да нагласимо, да је мишљење публике: да се на лешу могу наКи отисци ссрстију којима је жртва дављена или иритискивана, скроз ногрешно.

Стоји, међутим, Факт, да се на местима дављења и нритискивања налазе угаситије модрице, али су ови трагови једнолики и без икаквих нацрта папиларних линија. Ова једноликост отиска произведена је изливом крви по целој површини притиснутог места. ФотограФија је тако исто у могућности да нам открије разне трагове на рубљу, хаљпнама и т. д. који су потпуно невидл>иви за голо око. Овде је поглавито реч о крвним мрљама на опраним материјама. Хемијска анализа у стању је да, готово увек. дође до резултата, ако су ове мрље видљиве, али је њен успех несигуран ако су оне невидљиве, а у ствари постоје. Много је сигурније, међутим, да се у овим последњим случајевима примени ФотограФија, па тек пошто се на основу ње открију места еа крвним мрљама, да се приступи хемијској анализп. МикроФотограФија, поред своје велике примене у вештачењу писмених докумената, такође је од велике важности н у судској материји. Она још служи полицијском вештаку и судском лекару за прибављање доказа за њихова стручна мишљења. Ако вештак н. пр. тврди у своме рапорту да је на рубљу нашао трагове крви или сперме, поротници или бранилац могу посумњати у ово тврђење, и мислити да се вештак преварио. Да би им разбио сваку сумњу, вештак треба да им покаже Фотографске снимке микроскопских резултата, увеличавајући, разуме се, клише. Помоћу ФотограФске плоче у стању смо још реконститунсати сагорела писма и новчанице. Ово реконституисање текста писаних докумената, који су случајно или намерно предати ватри, понекад је од врло велике важности за истрату, Пишући плајвазом по хартији, ми је у исто доба овлаш притискујемо. Овај притисак, поред више или мање црних црта, произведених гра ®итом, маниФестоваће се на хартији у облику издубљености, и пренеће се, такође у облику иј дубљености, на листове хартије који су у додиру са листом на коме пишемо. Сви ови отисци, који су у многим случајевима невидљиви за голо око, могу се открити помоћу ФотограФије. Помоћу специјалних ФотограФских плоча (желатин-бром) може се несумњиво утврдити, да ли је једно затворено писмо отварано и поново затворено. ФотограФисањем коверта под извесним нагибом констатују се трагови поновног лепљења. Прелазимо на врло важну главу судске ФотограФије : фотографско исиитивање иисмених докумената. Већ одавно судски вештаци, немогући хемијским путем позитивно утврдити трагове радирања и преправљања, употребљују у овом циљу фотограФију. Бертилон, Соненшајн, Јесерих, Денштет, Миновић, ПерсиФор, Фасер, Шепер па и ми сами, радили смо на усавршавању ФотограФСке анализе, и данас слободно можемо рећи : ако иостоји фалсификат ми Аемо га открити готово у свима случајевима. Вештачење једног писменог документа може се вршити у овим циљевима:

1 . Да. се открије фалсификат, и 2. Да се уиореди рукоиис два документа. У првом случају вештак има да реши ова главна нитања: а) Јесу ли иоједине црте са вештаченог документа отклоњене механичким или хемијским иутем, и замењене новим? б) Да ли су две или више црта, које се наллзе ма документу, иисане, једним истим или разним мастилом и илајвазом? в) Јесу ли црте, које се налазе на документу, иисане у исто време или у разним еиохама.? Ако нису иисане у исто време, очда које је иисање старије? г) Дали се на документу, између исиисаних и видљивих редова, налази какав невидљив текст, иисан симиатетичким мастилом, иљувачком, млеком и т. п. ? и ђ) Да ли су званични иечати и марке, који се налазе на документу, аутентични или фалсификовани? Ово су главна питања, која со обичко постављају вегптаку у случајевима ФалсиФиката. Упоређивање два или внше писмених докумената — операција тако често потребна судској пракси — не може се данас ни замислити без помоћн ФОтограФског увелпчавања. Време граФологастарог стила срећом је прошло, а данашњи судија тражи иешто више од неодређене импресије. ФотограФско увеличавање допушта нам да прецизирамо и покажемо судији, да се мали микроскопски детаљи, који измичу пажњи писца, понављају или не понављају у писменима која се упоређују. Помињемо још на овом месту фотограФисање невидљивих отисака мастила, помоћу којих можемо утврдити текст несталог или уништеног документа, ако је само овај докуменат био у додиру са хартијом коју притежевамо. Остаје нам још да говоримо о примени треће категорије ФотограФија у по • лицијској и судској материји — о фотограФијама за идентиФиковање повратника. Поменули смо раније, да смо за сувремену ФотограФију живих слика обвезни Вертилону. На основу ових ФОтограФија може се са сигурношћу констатовати идентитет, и то је узрок што су оне примењене готово у свима данашњим одељењима за идентиФикацију. На основу њих је Бертилон створио методу вербалне анализе човечјег лица, тако зване Ђ живе слике а на основу ових, опет, створио је познате албуме за истраживање криваца у слободи, познате под именом »В. К. V", у којима је оличен триумФ Бертилоновог система, и који су толико корисни за одбрану честитих људи од проФесијоналиих злочинаца. При завршетку овог непотпуног излагања о судској ФотограФији, да кажемо неколико речи, о техничком васпитању оних, који су позвани да је у пракси примењују. Поменули смо већ, да је судска фотограФија део полицијске технике Да би они, који је примењују, имали успеха, морају притежавати, поред потпуне фотограФске технике, и солидног знања у физици и хемији, још и темељна знања