Pravo i privreda

tako da se funkcija kontrole ostvaruje u izvesnom smislu po inercijL Posebno je neophodno sveobuhvatnije koncipiranje funkcije kontrole u nadzomom odboru, kako bi se izbegla situacijad a ovaj organ bude samo formalno kontrolni organ, Sto nije u skladu sa njegovom zakonskom "projekcijom". 3. Novi propisi, ostvarivanje javnog interesa i njihove kontrole da lege ferenda Tendencija potpunijeg i savremenijeg tretiranja javnog interesa i kontrole njegovog ostvarivanja u uslovima tržišnog poslovanja nastavlja se i na zakonodavnom planu. Predlog novog ZOP-a (NZOP) 1 na relativno nov način ureduje ova pitanja. Osnovna novina koju NZOP donosi u organizacionom smislu može se sumamo izraziti činjenicom da društva kapitala postaju osnovni oblik privrednog organizovanja, pa dakle, i mesto ostvarivanja javnog intreresa. 2 Preciznije, nova zakonska orijentacija u pogledu osnivanja privrednih subjekata (napuštanje svojinskog kriterijuma kao primamog) ipso facto znači promociju društava kapitala - akcionarsko (deoničko društvo) i društvo sa ograničenom odgovornošću - kao osnovnih oblika privrednih subjekata u tržišnim uslovima. Dosadašnja preduzeća u kojima je ostvarivan pretežan deo javnih interesa (posmatrano na globalnom društvenom planu) đruštvena i javna preduzeća "smatraju se kao društva kapitala" 3 što znači da principi i pravila organizovanja društava kapitala, pa i kada je reč o javnim interesima, primenjuju se i na ove tipove preduzeća. Kada je red o javnom interesu NZOP utvrduje: pojam delatnosti od javnog interesa, način ostvarivanja javnog interesa, kao i posebne mere koje se preduzimaju u slučajevima kada preduzeće koje obavlja delatnost od javnog interesa to ne ostvaruje "u skladu sa zakonom, odnosno odlukom na osnovu zakona". 4 Pojam delatnosti od javnog interesa u predlogu NZOP-a je odreden kombinacijom dva principa: enumracije i opšte klauzule. U NZOP-u su pojedinačno nabrojane delatnosti u kojima se ostvaruje javni interes i to: energetika, vodoprivreda, saobraćaj, PIT usluge, komunalne delatnosti, šumarstvo, korišćenje i upravljanje dobrima u opštoj upotrebi i morskim dobrima i informisanje. 5 Pobrojane delatnosti su "dopunjene" delatnostima koje su "neophodne" za rad državnih organa i organa jedinice lokalne samouprave. 6 Ovakvom formulacijom je obuhvaćen spektar različitih delatnosti, na koji način je otklonjen rizik učinjen pojedinačnim nabrajanjem delatnosti u kojima se ostvruje javni interes. Novina je da su obunvaćene i delatnosti od značaja za odbranu i bezbednost SRJ, kao i poslovi neophodui za iz TŠavanje medunarodnih obaveza SRJ. Skretanje paznje na pojam javnog inteesa zn?&*jno je iz razloga kontrole ostvarivanja javnog interesa u privrednim subjektima. Naime, kontroi Je skoncentrisana na delatnosti koje su obuhvaćene pojmom

1 U vreme pisanja ovog rada Predlog NZOP-a je "izažao" iz Savezne vlade a putu prema poslanicima Savezne skupžtine. Za očekivati je da će, s obzirom na raspravu koja je prethodila, biti usvojen u tekstu koji je predložen. 2 Družtva kapitala su toliko dominantan oblik privrednih subjekta da bi NZOP-u više odgovarao naziv Zakon o družtvima kapitala - videti bliže Dr D.Radopjić, "Svojinska transfonnacija preduzeća", Pravo i privreda br. 3-6/93, str. 161-171. 3 Predlog NZOP-a, Čl. 2, tač. 5. 4 Predlog NZOP, Cl. 408, st.l. 5 Predlog NZOP, čl. 406.5t.1. 6 Isto kao pod 34.

124

Dr Slavoljub J. Vukićević,