Pravo i privreda

c) Status Komisije de lege ferenda U postupku usklađivanja saveznih zakona sa Ustavom SRJ, Savezno ministarstvo za finansije izradilo je Nacrt zakona o hartijama od vrednosti. Tim zakonskim projektom, uvažavajući naša i svetska iskustva, i dalje je zadržan specifičan status jugoslovenske Komisije za hartije od vrednosti. Prema članu 64. Nacrta, Komisija je pravno lice koje obavlja zakonom utvrđene funkcije u oblasti tržišta kapitala. Konstituiše se i radi na osnovu saveznog zakona 0 hartijama od vrednosti i drugih zakona relevantnih za izdavanje i promet hartija od vrednosti. U toku razmatranja ovog zakonskog teksta ispoljila su se različita mišljenja o određenim ustavno-pravnim pitanjima o kojima je Pravni savet Savezne vlade 11. marta 1994. godine zauzeo kompetentne, principijelne i veoma precizne stavove. Pravni savet je podržao mišljenja 1 predloge Saveznog ministarstva za finansije i pored ostalog, posebno istakao da: -iz odredaba člana 7. tačka 10. Ustava SRJ proizilazi da postoji ustavni osnov za donošenje saveznog zakona kojim bi se uredila materija odredenih hartija od vrednosti, a kojim treba (slično kao i do sada) urediti status, nadležnost, organizaciju, način i postupak rada Komisije za hartije od vrednosti, i to kao posebne organizacije Savezne Republike Jugoslavije; -treba dopuniti ingerencije (ovlašćenja) Komisije za hartije od vrednosti, koristeći pozitivna iskustva zemalja razvijene tržišne privrede, a posebno u pogledu; davanja saglasnosti Komisije na kupovinu kontrolnog paketa akcija; traženja njenog odobrenja radi izdavanja akcija pri osnivanju akcionarskog društva (kao što se traži pri povećanju kapitala sa prospektom); proširivanja njene uloge i na investicione fondove i osiguravajuća društva, kao glavne institucionalne investitore: obaveze izdavanja cirkulara - publikovanja njenih stavova i mišljenja (poput NBJ po odredenim pitanjima iz njene nadležnosti) i utvrdivanja njihove obaveznosti za učesnike na berzi; -potrebno je i normativno garantovati naglašenu samostalnost Komisije u odnosu na izvršnu i u pravnu vlast, a posebno u odnosu na Saveznu vladu i savezna ministarstva. U tom cilju zakonom treba predvideti; da prestanak mandata Vlade ne povlači prestanak mandata Komisije; da se urede uslovi izbora. Trajanja i prestanka mandata predsednika i članova Komisije po uzoru na način na koji se ova pitanja ureduju za nosioce pravosudnih funkcija, s tim da se trajanja mandata od 5 godina izjednači za predsednika, članove i sekretara Komisije; -Pitanja postupka odlučivanja Komisije, takode, treba u celini, urediti zakonom, a ne prepuštati da se bliže ureduju nekim podzakonskim aktima bilo državnih organa (Savezne vlade ili ministarstva za finansije) bilo same Komisije. 2. PRAVILA O RADU KOMISIJE Osnovna pravila o radu Komisije utvrdena su posebnim Pravilnikom i drugim internim aktima Komisije. Najpreciznije su razradena pravila o davanju odobrenja za izdavanje dugoročnih hartija od vrednosti, koje predstavlja dominantnu i najznačajniju aktivnost Komisije.

4 Uporedni pregled u ovoj Informaciji, posebno prezentirana rešenja SAD-a, izneti su na osnovu priloga dr Stojana Dabića: "Sistem regulisanja odnosa na tržištu hartija od vrednosti", objavljenog u posebnoj publikaciji "fmansijska tržišta u Jugoslaviji", koju je u Beogradu, juna 1993. godine izdalo Tržište novca i kratkoročnih hartija od vrednosti.

136

Ratomir Slijepčević sa Stojom Milošević i Kelečević Lepom