Pravo i privreda

2. Poreski sistem treba da bude neutralan. Rcč je o zahtevu koji proističe iz opredeljenja za što potpunije delovanje tržiSnih zakonitosti. Drugim rečima, porezima treba u što manjoj meri uticati na relativne cene, kako se ne bi remetila alokacija resursa koja se uspostavlja na tržištu. Odstupanja cxl ovakvog načela moguća su u slučajevima kada tržište nije u stanju da obezbedi efikasnu alokaciju, kada treba popravljati ekološku situaciju ili, u skladu sa precizno definisanim kriterijumima, pružiti određenu olakšicu. Najčešće se radi o oslobođenjima za novoosnovana preduzeća i o stimulisanju stranih ulaganja. Posebni režimi mogu se predvideti za slobodne zone. Fiskalna reforma sprovedena u Jugoslaviji početkom 1992. godine značajno je smanjila broj poreskih olakšica i izuzetaka, čime je u mnogome odgovoreno pomenutom zahtevu. Ni u buduće ne bi trebalo popuštati zahtevima da se pojedine grane oslobađaju poreza, niti da im se pruža privilegovan poreski tretman. Tržište je mehanizam koji uspostavlja alokaciju resursa, a diferencirani poreski tretman ne samo da remeti njegovu konkurentnost, već i dovodi do ozbiljnih neracionalnosti u ulaganjima kapitala. U savremenim fiskalnim sistemima, kad god država želi da stimuliše određene sektore, pmža im subvenciju iz budžeta, koja je transparentnija od poreskog podsticaja, a i njen uticaj na smanjenje ekonomske efikasnosti je manji. Zaslužuje osvrt i gledanje da poreska politika treba da stimuliše inostrane investicije. U načelu, zemlje u tranziciji imaju veliku potrebu za stranim kapitalom i prinudene su da konkurišu jedna drugoj (kao i trećim državama) na svetskom tržištu. Da bi ambijent za investicije učinile privlačnijim, one pribegavaju različitim poreskim podsticajima. Medutim, prema idejama da se na ovaj način može privući strani kapital potrebno je odnositi se cum grano salis. Sa stanovišta inostranog investitora poresko oslobođenje može biti bez ikakvog efekta, ako izmedu zemlje njegovog rezidentstva i zemlje uvoznice kapitala ne postoji ugovor o izbegavanju dvostrukog oporezivanja i, posebno, ako u takvom ugovoru nije predvidena klauzula 0 kreditu za ušteđeni porez (eng. tax sparing credit). Naime, pošto je investitor koji je sa stanovišta jugoslovenskih propisa nerezident dužan da na svoj svetski dohodak (koji obuhvata 1 dohodak ostvaren u Jugoslaviji) plati porez prema propisima i u korist fiskusa zemlje čiji je rezident, s tim da ima pravo da porez koji je platio u Jugoslaviji odbije od poreza koji mu je utvrden prema propisima zemlje njegovog rezidentstva, olakšica koja mu je pružena u Jugoslaviji njemu neće ništa značiti. Jednostavno, umesto da porez na dohodak ostvaren u Jugoslaviji pripadne buđžetu Srbije ili Crne Gore, on će pripasti budžetu zemlje investitorovog rezidentstva. Poreski podsticaj dat od strane zemlje uvoznice kapitala ima smisla jedino ako se u ugovoru o izbegavanju dvostrukog oporezivanja zemlja izvoznica kapitala obaveže da će svom rezidentu priznati kao poreski kredit (tj. kao umanjenje utvrdenog poreza) onaj iznos koji bi platio na ime poreza u zemlji uvoznici kapitala data druga zemlja nije pružila poresku olakšicu. Međutim, klauzula o kreditu za ušteđeni porez relativno retko se sreće u poreskim konvencijama. Pojedine zemlje u tranziciji (npr. Mađarska i Hrvatska) pokušavaju da privuku posebne oblike stranih investicija, stvarajući poreski raj za holding kompanije ili za off-shore biznis. Iskustva su u ovom pogledu različita; Mađarska je, ukidajući porez po odbitku na dividende, stvorila relativno povoljan ambijent za holding kompanije, mada u konkurenciji Holandije ili Svajcarske joS uvek nije izbila u prvi plan. Hrvatska je, pružajući veoma nisku stopu poreza na dobit za off-shore kompanije, pokušala da u ovom pogledu konkuriše Kipru, ali sa beznačajnim efektima. Može se red da je za inostrane investitore od primarne važnosti politička stabilnost u zemlji, s jedne strane, kao i širina kruga država sa kojima postoje ugovori o izbegavanju dvostrukog oporezivanja, s druge strane.

69

PORESKISISTEM ZA EKONOMSKI OPORAVAK JUGOSLAVUE