Pravo i privreda

(e) Transakcije na berzi treba osloboditi plaćanja poreza na dodatu vrednost, a poseban privilegovan režim pružiti celokupnom sektoru finansijskih usluga, kako to čini i većina ostalih država u kojima se primenjuje ovaj oblik poreza na promet. 4. Umesto zaključka. Početak ekonomskog oporavka Jugoslavije ne zavisi od poreskog sistema. Uz neophodne korekcije kod neposrednih poreza i uvodenje poreza na dodatu vrednost umesto sadašnjeg poreza na promet, za poreski sistem se može konstatovati da predstavlja adekvatan okvir za poslovanje privrede. Većina problema vezana je za visinu poreskih stopa, što težište rasprave prebacuje na teren javnih rashoda, a time i na opštija pitanja strukture jugoslovenske privrede i jugoslovenskog društva. Tek ukoliko se ozbiljno preispita uloga države i javnog sektora i uskladi sa preovlađujućom tendencojom u ostalim zemljama u tranziciji, modi će se izvrSiti tzv. "rasterećenjc privrede" i stvoriti povoljniji ambijent za ekonomski rast. Radi se, medutim, 0 političkom pitanju, kao Sto, uostalom, i opstajanje ili ukidanje sankcija zavisi isključivo od političke odluke. U krajnjoj liniji, dakle, razrešenje dileme da li je privredni oporavak Jugoslavije moguć u doglednoj budućnosti ne zavisi od ekonomskih činilaca. Zadatak je pravničke 1 ekonomske struke da sa svoje strane obezbede da, ako se ispune pomenute pretpostavke, privredni sistem bude primeren zahtevima zdrave ekonomije.

75

PORESKISISTEM ZAEKONOMSKI OPORAVAK JUGOSLAVDE