Pravo i privreda

vanje" na skupštini i pravo "glasanja". 1 Predlog zakona u delu posvećenom akcijama izričito određuje pravo glasa , dok se pravo na prisustvo skupštini podrazumeva kao nužna pretpostavka za ostvarivanje ovog prava. Pravo na učestvovanje obuhvata pravo prisustvovanja sednicama skupštine društva, lično ili preko svog predstavnika i pravo raspravljanja. Odredbama Clana 266. stav 3. Predloga zakona, akcionarima koji imaju manjinski udeo u osnovnom kapitalu društva dato je i pravo da izaberu svog člana it upravni odbor, kad je to predvideno statutom. b) Zaštita manjine kroz rad nadzornog odbora - Prema odredbama člana 66. Predloga zakona, nadzorni odbor se mora formirati u pređuzeću koje obavlja delatnost od javnog interesa, društvenom preduzeću s većinskim društvenim i državnim kapitalom, preduzeću koje je u većinskom vlasništvu zaposlenih i preduzeću s javnim upisom akcija. U društvu sa ograničenom ođgovornošću nadzorni odbor će postojati ako je to predvideno statutom društva. Slična rešenja su prihvaćena i u ftravima država članica Evropske unije. 3 Samim postojanjem nadzorni organ može delovati preventivno na poslovanje đruštva i Stititi interese manjine, bududi da organi društva moraju računati na njegovu kontrolu. S druge strane, nadzorni organ aktivno Stiti interese manjine koristedi svoja prava da: 4 1) vrši nadzor nad radom uprave preduzeda i izvršnog ođbora direktora; 2) pregleda periodidne i godišnje obradune i utvrduje da li su sadinjeni u skladu sa propisima; 3) utvrduje da li se poslovne knjige i drugi dokumenti preduzeda vode uredno i u skladu sa propisima, a može ih đati na veštaćenje; 4) pregleda izveStaje koji se podnose skupštini o poslovanju, bilansima i poslovnoj politici preduzeda; pregleda predloge za raspodelu dobiti i obavlja druge poslove utvrdene zakonom, osnivadkim aktom i statutom. lako navedene poslove nadzorni odbor vrši po sopstvenoj inicijativi radi zaštite prava svih akcionara i dlanova, time su objektivno Stite i interesi manjine. Osim toga, manjina može zaštitu svojih interesa ostvarivati i direktno, zahtevajudi od nadzornog odbora da u okviru svog delokruga preduzme odredene mere, radnje ili postupke. Tako akcionari sa najmanje jednom desetinom akcija imaju pravo da od nadzornog odbora zahtevaju da poslove iz svog delokruga obavlja i po njihovom zahtevu. 5 To je odredbama dlana 284. stav 1. Predloga zakona konkretizovano na pravo akcionara da pismenim putem zahteva od nadzornog odbora da tzvrši kontrolu rada uprave, uz navodenje razloga. Ako nadzorni odbor ne postupi po takvom zahtevu u roku od 30 dana od prijema zahteva, manjinski akcionari se mogu, po isteku navedenog roka, obratiti skupštini.

7 Prica,op.cit.,str. 176. 1 V.par. 261. Trgovačkog zakonika za Kraljevinu Jugoslaviju, od 1937. 2 V.ČI. 226 3 V.č1.2 i 34. Predloga Petog Uputstva Saveta EEZ-a (Proposal for the Fifth EEC Directive). Za konkretna reženja u nacionalnim pravima zemalja članica v.Setting Up a Company in the European Community, a Country by Country Guide, by Brebner & CO, London, 1989. 4 C 1.65. Predloga zakona. 5 Č1.282. Predloga zakona.

82

Prof, dr Radovan Vukadinović, Profesor Pravnog fakulteta u Kragujevcu