Pravo i privreda

nosioca i imperijuma i dominijuma, samo ovog puta je to udinjeno eksplicitno a ne prikriveno kxoz fluidnu i neodređenu strukturu drušvene svojine. , Doduše, i to svakako treba istađi po važećim propisima i dalje ostaje mogućnost da se za novoosnovana javna preduzeda, izvrši dosledno razdvajanje ovih funkcija. No, ni normativna reSenja, kako ćemo daljom analizom moći da se uverimo, a ni praktična iskustva osnovanih javnih preduzeda ne daju osnova za naglašeno veliki optimizam na tom planu. U pravcu takvih razmišljanja naročito su indikativne odredbe propisa koji su doneti na teritoriji Republike Srbije, a kojima se sa raznih aspekata ureduje pitanje osnivanja i poslovanja javnih preduzeća. Jedino Sto je novo, u odnosu na prethodni period, to je da je objedinjenost vlasničke funkcije i funkcije staranja o ostvarivanju javnog interesa u oblasti u kojoj je osnovano javno preduzede, na strani države u ovom periodu rezultirala činjenicom davanja većeg znadaja ostvarivanju jus imperium-a, Sto je dovelo do toga da skoro sva javna preduzeća posluju sa naglašeno velikim gubicima, odnosno mimo svake logike organizovanja tržišno orijentisanih privređnih subjekata, Sto ona samom činjenicom da su preduzeća, nesumnjivo treba da budu. Ako se tome doda ranije izneta dinjenica da su javna preduzeda osnovana u skoro svim znadajnijim sektorima privrede, tada zablude i neodredenost prakse zakonodavca dobijaju svoje apokaliptidne razmere. Posebno obeležje normativne uredenosti poslovanja javnih preduzeda nalazi se i na strani propisa kojima je regulisana ova materija. To je učinjeno na više nivoa opštosti, Sto dopunski otvara problem njihove usklađenosti i pred praksu stavlja složen zadatak tumadenja tih propisa. Uzimajudi u obzir celinu odnosa može se konstatovati da su statusni aspekti organizovanja javnih pređuzeda, u vedoj ili manjoj meri, sadržani u slededim zakonskim aktima: - Zakon o preduzedima ("Službeni list SFRJ", br. 77/88, 40/89, 46/90 i 61/90); - Zakon o javnim preduzedima ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 6/90); - Zakon o javnim službama ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 42/91); - posebni propisi kojima je Republika Srbija osnovala pojedina javna preduzeda, i to; - Zakon o osnivanju Javnog preduzeda za istraživanje, proizvodnju, preradu i promet nafte i prirodnog gasa ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 37/91); - Zakon o sistemima veza - osnovano Javno preduzede PIT saobradaja "Srbija" - ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 3/91); - Zakon o elektroprivredi - osnovano Javno preduzede "Elektroprivreda Srbije" - ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 45/91); - Zakon o železnici - osnovano Javno železnidko transportno preduzede "Beograd" ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 45/91); - Zakon o vodama - osnovana su tri javna preduzeda i to: a) Javno vodoprivredno preduzede "Dunav", b) Javno vodoprivredno preduzede "Sava" i c) Javno vodoprivredno preduzede "Morava" - ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 46/91); - Zakon o Sumama - osnovano Javno preduzede za gazdovanje Sumama "Srbijašume" ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 46/91); - Zakon o radio-televiziji - osnovano Javno preduzede "Radio-televizija Srbije" - ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 46/91). PoSto stepen opStosti kojim je regulisana odnosna materija, kao i medusobna uskladenost ovih propisa nije istovetna i do kraja izvedena, to de dalja analiza ukazati na sadržinu i domaSaj pojedinih zakonskih odredbi od posebnog znadaja za stutusne aspekte organizovanja javnih preduzeda. S tim u vezi, mora se imati u vidu i dinjenica da su ova preduzeda, inicijalno

90

Prof, dr Dragon Kostić, viši naučni saradnik, Instilul za uporedno pravo, Beograd