Predlog o kaldrmisanju Beograda

13

чито се одликује Раковички кречњак, који се одликује једнаком и хамогеном структуром; може употребити за · калдрмисање и улица живљег саобраћаја. = Материјала за друмове нема у околини београдској, али би ипак требало учинити покушаје са еруптивним стенама, које се у околини Београда налазе и опробати њихову издржљивост. - ==

Као врло добар материјал за макадам може се упо- · требити моравски кварцни шљунак као и колубарски. ·

Сада да проговоримо коју реч и о другим врстама калдрме. – Би ЕВ 54

Улица калдрмисана асфалтом сматра се као најбоља: 1. што је бетонском подлогом земљиште потпуно одвојено од уличне површине и што се свакодневним прањем уклања прашина и друга прљавштина, осим тога вожња је по асфалту веома пријатна, а и ларма услед саобраћаја такође је смањена. Осим тога веома је олакшано теглећој стоци, вуча по асфалтској калдрми услед тога, што су отпори трења далеко мањи него код камене калдрме. С тога у великим варошима тежња за асфалтском калдрмом све више расте, и то: у крајевима где успони · улица не прелазе 1:70 — 1.——2'%: Коњи се убрзо навикну на такву једну глатку површину, и то у толико пре, у колико има више асфалтисаних улица. Најчешћи случајеви падања коња бивају на прелазима од камене калдрмена асфалтску калдрму. Углавном се препоручује, да се коњи који по асфалтским улицама иду са глатким потковом поткивају, а при поледици треба их са З!гескејо ћп снабдети, које се лако намештају и скидају. Али ово према нашим приликама у Београду, где има врло много улица у паду не да се тако лако извести. У оваквим улицама коњи за теретни саобраћај не могу бити потковани глатким ковом. Но пошто се теретни коњи обично лагано крећу, то овоме не треба придавати тако велику важност, јер лагано кретање по асфалту омугућава коњима сигурно кретање, пошто се и вучна снага њихова преко глатке површине знатно умањује. Код коња који екипаже и фијакере вуку, и брже се крећу увођење глатког поткова, могло би се применити.

Слој асфалта који лежи на бетонској подлози 15: до 20 см. састоји се или од штамоф асфалта или од штамоф асфалтплатен. У улицама јачег саобраћаја треба“ применити штампфасвалт, а у улицама са незнатним саобраћајем, могу се препоручити асфалтске плоче, јер би