Predlog o kaldrmisanju Beograda

14

се оне у улицама живог саобраћаја брзо квариле, докле се код штампфасфалта-калдрме без икаквих саставака, управо и жели што јачи саобраћај, да би се подједнако и равномерно компримирање асфалдског прашка постигло. У последњој деценији јавља се калдрма од дрвета као озбиљан конкурент асфалтекој калдрми. Први почетци дрвене калдрме датирају од пре 80 год. Дрвена калдрма гради се од растовог, буковог и чамовог, а у најновије време употребљује се неко нарочито тврдо дрвоиз Аустралије. Калдрма од дврвених коцака за вожњу је боља и еластичнија и од исфалта, јер вожња по њој скоро не происводи никакав шум. Стога је при теглењу и на овој калдрми стока сигурнија и мање се клиза.

Мане ове калдрме јесу: што јој површина на влажном времену постане љигава и за стоку постане онда опасна, што је трајашњост њена сразмерно најмања ; што њено одржавање стаје много и најзад, што није искључена могућност, да се при каквом већем пожару запали.

Најгоре је међутим код ове калдрме то, што упија влагу и нечистоћу, те при сушном времену постаје штетна по здравље. Стога са хигијенског гледишта ова се дрвена калдрма може дозволити само у широким и сунцу изложеним улицама. Ова калдрма није за наше прилике, јер ми немамо доброг и тврдог дрвета.

Код калдрме од асфалта има један недостатак, а то је што се никако не може да постигне добар спој између њега и трамвајскик шина већ се услед потреса шине раздрмају и одвоје од асфалта и онда на кишном времену из тих подужних саставака шина и асфалта прска нечистоћа.

У последњим годинама у многим већим варошима прибегло се томе, да се шине са дрвеним или каменим коцкама добро утврде, или се чак и цео коловоз у ширини од 2—9.50 м. снабде се калдрмом од дрвених коцака, а остатак коловоза поред пруге снабде са асфалтском калдрмом.

Док се асфалтска калдрма може употребити у равним и стрмим улицама до 2, пада, дотле се калдрма од дрвених коцака може употребити у улицама нагиба 1:30 до 1:25 или 3.838" .— 47. Нарочито се коцкаста дрвена калдрма може да употреби пред школама, болницама, и опште тамо, где је улична ларма досадна и где смета,

Код новог калдрмисања у већим размерама, као што ће то случај бити сада са Београдом, вреди скренути