Predlog o kaldrmisanju Beograda

15

пажњу још на нека питања. Ту се у првом реду појављује питање о ширини коловоза. Ова ширина изузимајући необично широке улице, треба да је толика да може имати 2,8 или 4 ширине за вожњу (Ракгастееп) од по 2,5 т. ширине свака. Чиме би се постигле знатне уштеде. Но о овоме треба водити рачуна при изради детаљних пројеката са калдрмисање поједних улица.

Даље се намеће питање о положају подземних постројења. Кад год је могуће за препоруку је да се сви они подземни построји, који служедиректно за потребе кућа, које на дотичну улицу леже, постављају испод тротоара, да се не би при доцнијој контроли и одржавању, асфалтска или друга калдрма морала кварити. У највише случајева се једновремено са обнављавањем калдрме, регулише и сам попречни профил улице па је према томе и обнављање тротоара неопходно потребно,

(Остаје да наведемо још једну врсту калдрме. која је у последње време на многим местима извршена, то је тако звана К]етпрПачјег или калдрма од малих грубо израђених и приближно једнаких коцака.

Овде се натура питање, да ли је ова калдрма подесна за варошке улице. Код Кјетпрачјег употребљује се или камење од Базалта, или гранита величине 8 до 10 т. у сваком правцу, чија горња површина може бити неправилан четвороугаоник или петоуганик Битно је код ове калдрме то, што она управо служи као неки штит јодне шосиране улице. Главну улогу игра овде шосирање, на чије се извршење, мора нарочита пажња да обрати, пре него се почне полагати КЈегпрПазтег.

Преимућство, које КЈегтрПазјег према једном шосеу има састоји се у следећем: што се код обичног шосеа шљунчани застор услед саобраћаја брзо изаба и мора се обнављати. Услед овога постају при повећаном саобраћају потребе за што чешћим и знатним издацима, који издаци износе 1.20—1.50 по квадратном метру, ради одржавања шосеа. Међутим кад је преко шосеа положен КјепрПазјет. то овај прима све нападе саобраћаја, док шосе остаје као главни носећи део, просто недодирнут. Јели саобраћај незнатан то ће КЈетрџачјег. Служити дуго година као одбрана шосеа, пре него што настане потреба да се обнови. Према овоме више учињени издаци при извршењу К]етпразјег исплате се трајношћу саме калдрме. КлетрпПазегдеске кошта скоро три пута толико · колико шљунчани застор. према томе да би ова калдрма