Prosvetne i političke prilike u južnim srpskim oblastima u XIX v. : (do srpsko turskih ratova 1876-78)
ПРОСВЕТНЕ И ПОЛИТИЧКЕ ПРИЛИКЕ 415
у Београду четири разреда гимназије, и прва му је служба била у овој школи, од 1873 г. Он је учио децу оба пола. Поучавао из нових српских књига и многе младиће из Боровца и из околних села, који су били свршили школу манастирсхог метода. Он је, иначе, развио јаку активност и у народу у Дримколу.) Његов је рад забележен и у самој Струзи и Ориду. Уз припомоћ народа, Арса је ову школу одржао и за време самих Српско-турских ратова 1876—1878 г >)
С. Подгорци — У овом селу је у школу манастирског метода уведена прва српска настава г. 1870. Први учитељ ове наставе био је Никола Ђурђевић, родом из истог села. Он је и дотле био учитељ манастирског метода помешаног с новим српским уџбеницима. Пошто се довољно успособио у новој настави, од 1870г. је предавао само из нових уџбеника. На неколико година пре тога, Никола Ђурђевић је био и грчки учитељ.
С. Вевчаћи — Од 1870 г. у овом селу је био учитељ Ди„мштрије Ласкаловић. М ова је школа радила до краја 1878 г.
С. Јабланица — И у овом селу је, г. 1870, отворена школа, с новим уџбеницима. Учитељ је био Арса Кочовић. Овога смо учитеља налазили у селу Боровцу. И ова је школа радила до свршетка 1878 г.
С. Нерези — И у овом селу је школа с новим уџбеницима отворена 1870 г. Учитељ је, те године, био Веле Ђерески из истог села. Год. 1873 дошао је за учитеља Ивешко Поповић. Овај Цветко је био родом из с. Кумодража код Београда.)
1) Ив. Иванић (на пом. м. с. 253) погрешно је забележио, да се у овој школи, још 1850 г., почело радити са новим српским уџбеницима. Исто тако погрешно је забележено и да је ова школа престала 1874 г. Највећа активност ове школе тек је почела 1873/74 г. и држала је до свршетка Српскотурских ратова 1878 г. И по други пут, г. 1913, испитујући ове прилике у Дримколу, у многим сам селима у овој области слушао о просветном и политичком раду Арсе Шуменковића. Казивали су ми, да је Арса непрестано говорио народу да у Србији светле два сунца: једно је природно, а друго је сунце српске слободе.
8) По свршетку Српско-турских ратова, Арса је једва успео да пређе у Србију, и кад је дошао, добио је полициску службу
8) Цветко Поповић је говорио, да је пребегао у Турску због атентатата на Кнеза Милана, међутим, обавештени, и посвећени, у томе, људи, знали су, да то није истина. Цветко је био алкохолиста. После некога времена је, у напитом стању, прешао у унијате и приступио бугарској пропаганди и постао ексархиски учитељ у Струзи. У Поменику Бигорског Манастира има запис из кога се види, да је Цветко био присиљен да приђе ексархиској пропа-