Prosvetni glasnik
49
II
ИЗБЕШТАЈ
Ј~\ ј^ТЕВАНА ЈЈоПОВИЂА, УПРАВИТЕхЉА УЧИТЕ,ЉСКЕ ШКОхЛЕ ОД 4- ЈУтЛА 1879. год.
„Госиодину министру просвете и црнв. дела, Према одобрењу г. мпиистра просвете п црквенпх деда од 28. Анрила ове године Бр. 1870 држан је у Учитељској Школп исиит зрелости у времену од 28. Маја до 27. Јуна ове године, по одобреном распореду, изузимајући само писмени иснит из Српског Језика, који је морао бити одложен за дан 27. Јуиа из узрока, који ће се доцније изложити. 1. Према правилима, која су прописана 21. Фебруара ове године КБр. 376 за иолагање иснита зрелости, научних предмета, из којих се испит полагао, било је иетнаест. У броју ових предмета има више наука које су узете у једну груну. Тако п. пр. на испиту из Математике испитивани су ученици из Рачунице, Алгебре и Геометрије, и одговори на сва нитања из сва три иредмета, чине једну оцену. Тако исто Физика и Хемија чине једну, а Зоологија, Ботаника и Мипералогија онет једну групу наука, и т. д. 2. Усмени исиит распроствре се на 10 груиа наука, нисмени на три,а практични на две. 3. У усменом испиту одговарало се на она питања, којасу назначена била на цедуљама, у којима је сваки предмет имао бигп исцрпен. 4. Писмени исиит полагао се из ова три предмета: Српског Језика, Педагогике и Математике. Из Сраског Језика задата је била ова тема за израду: „ Како је стојао књижевни језик сраски према народноме кроз свс иериоде сриске књижевности? " Из Педагогике рађена је тема: ,3начај начела очигледности у настави с иогледом на историјски развитак тога начела.' Из Математике задата су била ова. трп задатка: ђ 1. Неко има 120 ока вина у флашама од оке. Хо%е д& иродаје флашу ио 1 динар, да би на целој количини вина имао добити свсга 32 динара. Колико стаје пега свака флаша ? Пошто иродаје 1 оку ? Колико добија на сто ?' — „2. Куиљен је комад лаке свиле. Да је у њему било 8 рифа мапе, а риф да је 1 динар скуиље, илатило би се за читав комад 32 динара више, но што је у ствари дато; а да је у комаду било 12 рифа више, а цена једног рифа за динар јевтинија, онда би се за комад алатило 42 динара мање, но што је у ствари дато. Колико је било рифа у целом комаду и иошто је 1 риф ?'
— ,3. Путују два човека из Веограда и то један иравце на југ, а други иравце на зааад. Колико је ирешао један, а колико други, кад удаљепе између њих двојице буде износило 60 километара, а пихова брзина буде у сразме/ и као 3 ирема 4?" Један ученик, који се разболео на дан писменог испита из Математпке добио је доцније друге задатке за израду, а не ове које су сви радили. 5. Исниг нрелости полагала су с почетка 23 ученика, а доцније — од 12 Јуна — остало је 21, јер двојица пзјавише, да због слабих оцена, које су догле добили, одустају од даљег полагања испита зрелосги. Та двојица зопу се: Андрија Михаиловић родом из Ужица, и Стеван Младеновић, родом из Головода, округа крушевачког. 6. Писмени задатак из Српског Језика решила су аеторица с одличним усаехом, шесторица с врло добрим, деветорица с добрим и један са слабим усаехом. Нисмене задатке из Математике решио је један с одличним, тројица еа врло добрим, а сви остали с добрим усаехом. Овде се има приметита, да већина нпје израднла све задатке из Математике, нешто због краткостп времена, а нешто због тешкоће задатка, која је произишла иарочито отуда, што се Математика учила код више наставиика и што се прошле школске године — због ратних прилика — само 4 месеца предавада. При давању оцена пз овог писмепог рада узето је ово у рачун. — Писмени задатак из Педагогпке решила су тројица с одличним, деветорица са врло добрим, четворица с добрим и иеторица са слабим усиехом. 7. Оишти резултат из свију предмета овакав је: двојица су одлична, дванаесторица врло добрии седморица добри. Њихова имена и ред којим идузаједно с оценама општег резултата — овај је:
1. Михаило Јови& . . 2. Миливоје ГлигииК . 3. Стеван ЂорђевиК 4. Љубомир ПоиовиК . 5. Алекса ФилииовиК . 6. Паун ДимитријевиК 7. Никола ЧолаковиИ 8. Илија РадосављевиК 9. Панта СимиК . . 10. Лука РаковиЛ . . 11. Јелесије ТомиИ
5 (т. ј. 4 12 / х5) 5 (т. ј. 4 ^V15) 4 (т. ј. 4 3 1ш) 4 (т. ј. 4 2 /и) 4 (т. ј. 4 ^/15)
(т. ј. 3 13 /15) (т. ј. 3 15 / 15 )