Prosvetni glasnik

ООНОВНЕ ШКОЛЕ У

КНЕЖЕВНИ СРЕИЈИ

383

„ „ рамском 2 „ „ хомољском 4 У женским школама 2 Свега 39 Од 100 деце умрвло је 0, 9, а то је врло повољно стање. У 48 мушких и 4 женске школе није било ни једног смртног случаја. 3. ЈП кО т Лске зграде Пожаревачки округ има дивотних зграда, величанствених налата, у којима се уче весела и живахна деца пожаревљана. Но у њему има и школа ниских, тескобних, мрачних и опалих, које се га све друго пре могу употребити но за школу. Међу величанственим школским зградама долазе на првоме месту нересничка и клењска. Обе су нове и од тврде грађе подигнуте. Нересничка школа врло је лепо распоређена. Средином је простран ходник са излазом на две стране. На десној је страни, натраг необично лепа учионица, које прозори окренути су у авлију. С лица на истој страни је соба за преноћиште ]?ака. Прозори ове собе окрснути су на улицу. На тој страни је још и ђачка кујна. На левој страни је стан за учитеља, који се састоји из две врло лепе, високе и видне собе, с леним патосом и угодним вратима. Учитељ има још и кујну и собу за оставу. До стана учитељевог је стан за Фамулуза. — Овој школи у многоме је слична клењска школа , само што је у Клењу стан учитељев нешто мањи од онога у Нересници. Обе ове школе могле би и у најнапреднијој држави јевропској сгати међу првим и угледним сеоским основним школама. Још има читав низ лепих школа у пожаревачком округу. Нема се шта замерити школама : баричкој, шетоњској, мишљеновачкој, кобиљској, рановачкој, стамничој, арнаут-поповичкој, доњоливадичкој, десинској, макачкој , рабровској и суходолској. Све ове су у многоме сличне. Између њих одвојиле су угодношћу школе: мишљеновачка, стамничка, арнаут-поповичка, а особито шетоњска. Последња је више налик на школу клењску, но на ове школе другога реда. Ако би загледали школе појединих срезова, 1ШТШ1 би, да срез иожаревачки им& најгоре

школе. Шапинска школа у срезу пожаревачкои долази у најгоре школе целога округа. Учионица је једна мала, ниска собица. У школи има толико ђака, да се врата једва могу да отворе од многих скамија. Сто учитељев нритешњен је уз таблу, а табла је дотерана до дувара. Деца седе збијено у скамијама. Стан учитељев је још црњи и гори. Учитељ има два собичка, оба су тако мала да се не зна који је од кога мањи. Бивши учитељ изгубио је своје здравље у овој школи. И дубравичка школа је мала, ниска и тескобна за онај број деце, који у њој седи. Стан учитељев овде је само једна соба. Петњичка школа такође је обична сеоска, мала и сасвим неспретна кућа. Нема у целоме срезу пожаревачком ни једне лене школске зграде. У њему има много деце , али општине треба да се побрину , те да својој деци снреме боље сганове. У голубачком срезу школа у Добри је онако рђава као што је шапинска школа. Школа је измештена из пређашње зграде. Садања кућа, у којој је шкела смештена, по речима г. изасланика више личи на неки „трап", где се ништа не види, но на школску зграду. Г. изасланик иаредио је, да се школа измести из овога „трапа" у кућу где је оиштинска судница. Много би се имало замерити и школи голубачкој, особито мушкој. Учионица је сасвим ниска. Прозори су тако мали , а има их мало, да се у зимње доба у 4 сата у школи ништа не види. Школска општина је велика, па се многа деца јаве за школу , но због тескобе учитељ не може све да прими. Услед тога наредило је министарство, те је учитељка женске школе примила извесни број мушке деце I разреда у своју школу. Као да је обичај да среске варошице имају рђаве школе. Осим у Голупцу рђаве су школске _зграде у свима среским варошицама: у Вел. Градишту, Петровцу, Жагубици и Горњој Крушевци. Све ове школе горе су но многе сеоске школе. Школа горњо-крушевичка са свим је рђава. Учионица је тескобна, мрачна, ниска, све је само не школа за децу. Стан учитељев није бољи. Најбогатији школом срез млавски има релативно и најбоље школске зграде. Истина, у њему ван шетоњске школе нема ни једне као што је нересничка и клењска. У шетоњској школи учионица и стан учитељев и башта и авлија, све је