Prosvetni glasnik

364

РАСПИСИ МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ И ЦРКВ, ПОСЛОВА

2. На дубљину знања, које се постизава наставом а на име: да ли се то знање пење само до висине спољве и површне најмање мере или се упијау душу ученика као добра духовна храна за будући здрав и чврстим знањем обилат индивидуални развитак ? 3. Колико се из посла да видети, како стоје наставници са својом спремом и јесу ли напредни или назадни у свом предмету ? Може ли се опазити, да воде ручун како од педагошких потреба оног ступња наставе коме своје силе посвеНују тако и од напредног праћења и познавања своје науке ? 4. По досадашњим законским прописима наставници су предавали држећи се програма, које су дужни били у почетку сваке школске године проФесорском савету своје школе поднети и после га извршавати. Је ли тај пропис законски у своје време извршен и како је у настави изведено и постигнуто оно што је програмом одређено? Биће од интереса да се одступања побележе и карактеришу, 5. На јединство наставе у предметима који припидају једном истом научном кругу. Има ли сад или нема тога јединства; зашто га нема, ако га нема шта му смета и чим би се могло постићи? У чему су и од чега долазе разлике ? Колико оне сметају општем напретку наставе узете у целокупности? 6. На поделу предмета међу наставницима, како је у погледу на претходну тачку изведена, и на шт 0 се у томе пазило? Јесу ли у деоби предмета били меродавн само научно дидактични илии други какви обзири. 7. На стање библиотеке и осталих збирака у каквом су стању, пошто су школске библиотеке и збирке најпоузданији извор, из кога наставници могу

себе учити па тим начином и извор поуке и наставе ученика снажити и богатити. 8. На адммнистрацију: је ли у свему тачна и одговора ли свима захтевима добро уређене школе ; колико се старала о реду и чистоти у школи. 9. Види ли се да је наставнпчки персонал осим наставе, водио бригу и о васпитању, уредности и чистоти својих ученика и да ли је поред наставе, обраћао пажњу и на неговање другатвених врлина, на тачност у вршењу свију школских дужности и на утврђивање добрих навика међу ученицима? 10. Је ли владање наставника изпан школе такве природе, да им је подизало углед и поштовање међу грађанством, или је њиме противан утисак постизиван ? Како је на реду да се за нову школску годину иропише нов наставни план за гимназије у смислу законске измене коју је народна скуштнна ове године решила, то се особито стручним надзорницима препоручује да кажу, како мисле да би се науке, које они специјално позпају могле уврстити у нов наставни гимназијски план за који је већ знатна грађа скупљепа. и колики би им број часова требало одредити у новом наставном плану. 0 свему овоме што је довде речено, као и о осталом штобудете опазили а мислили бисте да заслужује пажње и спомена ви ћете поднети тачан извештај најдаље до 20 Јула ове године. ПБр. 3.231 27. Маја 1881 год, у Београду Министар иросвете и црквених аослова, р -г. Ј-Е овакови-к с . р.

Р АСПИСИ Г. МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ И ЦР^ВЕННХ ПОСсДОВА. СВИМА ОКРУЖНИМ НАЧЕЛОТВИМА.

Врло често ми долазе жалбе од стране учитеља основних школа на своје општине, да им не довозе на време дрва за огрев ка школи, и да им не дају онолико огрева колико би им довољно било бар преко целе једне зиме. То опет извор је и многим жалбама на учитеље од стране општина, ђачких родитеља или старалаца школских, да су ђаци у хладној школи назебли, поразболевали се, да су учитељи погорели школску или туђу ограду и т. д. Да би се једном тој незгоди учинио крај, пошто је у сваку руку досадна и штетна, препоручујем начелству, да оно препоручи школским општинама у

свом кругу, да свака буде дужна спремити пре зиме потребну количину дрва за огрев школе, где се то у натури даје, и довести ка школи пре него настане зима и пре него се почну грејати собе. За потребу пак учитеља, пошто они у школи живе с породицама, нека у свако доба године има толико горива, колико им је за свакидашњу потребу нужно, да неби трпели никакву оскудицу у томе. Даље, наређујем, да свака општина одреди за школу годишњу количину дрва према својим месним приликама, било на хват или на кола, а исто тако да удеси и најудесније време за вучу тако, како школа" неће ни дана остати