Prosvetni glasnik
72
ЈАВНА НАСТАВА У КРАЉЕВИНИ ЧЕШКОЈ 5 69
наставника умножити, и пошто се наралелне класе тек према очевидној потреби отварају, докле нису напред предвиђене и у буџет стављене : то се и не може број стално утврђених наставника умножити, онда не остаје шта друго, но да се помоћне снаге призову — испитане или неиспитане. — Све веће потраживање таких снага — за. наставу носи са собом све већи број кандидата и онда — меродавни школсеи кругови знају о томе доста да причају — дође ти у школу по неки млад, иначе доста научен човек, који за јавну наставу нема ама баш ни мало способности. Ми тврдимо : да је специФИчан таленат за наставу урођени дар, као дар живих представљања, и да педагошки семинари мало помажу. Али рецимо да од стране оних који се уче постоји баш најбоља квалиФИкација, ипак не можемо никако претпоставити да ученици доносе таку квалиФикацију, коју ми желимо, и која се по буквалном смислу школ. закона тражи. Због тога је и еав успех у питање стављен, јер најбољи наставни план не може постићи иожељену мету, кад деца не одговарају или су и неспоеобна, јер не испуњавају оне услове, који се по наставном плану претпостављају. Свакидашње искуство учи нас : да односно умне енаге — на жалост — непостоји једнакоет међу људима, а наетава у школи ипак претпосгавља и оснива се на једнакости споеобности ученичких, или бар на великој приближности у тој једпакоети. Кад би се само најдаровитија деца за нггудије одабирала, онда би се одма број ученика у велико смањио, онда би одма отпала и потреба отварања нових паралелних разреда, неетало би оних за предавање незгодних соба, и не би била нужда узимати с' коца и конопца радне снаге за наставнике. Паше на основу дуге и многостручне практике добивено искуство створило је у нама мигаљење : да садањи наставни план није узрок овим незгодама и манама, које се средњим школама пребацују : него да треба тражити корен злу у безузданој манији штудирања данашњега нараштаја, и да отуд долазе све рђаве последице, које смо у кратко наговестили. Нека се држи строго избор међу талентима ; нека се изберу само они који су заиста, у исгини способни, и онда ће и садањи наетавни план опет се показати добар, Ваља знати : да се много и од дужег времена говори, и у новинама тврди и доказује да је младеж сувише предметима и многобројним часовима преоптерећена, да се сувише много од ученика захтева, да је особито мртвим — језицима (т ј. латинском и јелинском) сувише часова дато а други
предмети сгварног живота : природне науке да су уназађене и т. д. Непрестане жалбе од стране родитеља, примедбе недагога и појединих стручњака побудише миниетра просвете : те је још у 1881 год. тражио од свију гимназија примедбе и мисли о промени наставног плана, а у почетку ове садање школске 1882 год. састављена је стручна комисија : да поднеее министру просвете пројект промена у наставном плану: што је пре кратког времена учињено. Док би у најужем оквиру навели мисли о промени предмета и часова, треба наше читаоце унознати са садањим распоредом предмета и чаеова у аустријским гимназијама.
Име предмета
бр о ј
ч а С 0 в а
У
i 1
ii
iii
iv
v
"vi
vii
■viii
целокупно
Вера: (религија) .
2
2
2
~~2
~2
2
2
2
16
Датински језик
8
8
6
6
6
6
5
5
50
Јелински језик
—
—
5
4
5
5
4
5
28
Немачки језик . .
4
4
3
3
2
3
3
3
25
(први земаљски)
Чегаки језик .
2
2
3
3
2
2
2
2
18
(други земаљски)
Земљопис и иеторија
3
3
3
3
3
3
3
3
24
Математика (Рачуни-
ница) ....
3
3
3
3
—
—
—
—
12
Алгебра и Геомет-
рија ....
—
—
—
—
4
3
3
4
14
Природопие . .
2
2
2
—
2
2
—
—
10
Физика ....
—
2
2
—-
—
3
3
10
Философ . Пропедев-
тика ....
—
—
—
—
о и
2
4
24
24
29
26 26,36
27
29
—
Необа.везни предмети
Краснонис .
2
2
2
2
—
—
—
8
Певање ....
—
—
-
2
—
—
2
4
Цртање ....
2
2
2
2
-1
—
•—
—
8
СтенограФија
2
2
4
Францускијезик .
—
—
—
3
3
3
3
12
Талијански . . .
—
—
—
—
2
2
2
6
Гимнаетика . . .
2
2
2
2
2
2|
2
2
16
Дако је при сравњивању нашег и тамошњег наетавног плана наћи разлику. Ми емо краенопис и цртаље увретили у обавезне предмете као и гимнастику, али белешке из ових предмета не уплившпу на општу оцену и прелазак из разреда у разред. Тамо су сви ти предмети савршено остављени слободној вољи ученика , шта вигае сваки ученик, који се упигае за такав предмет мора још платити за еваки поједини предмет заеебну у на-