Prosvetni glasnik

634

квих апарата. за опите. Физика се диктирада по Гано-у. Програм из ботанике извршио ее је, кодико је бидо могуће. Ученици су правиди хербарије. Г. Едезовић, наставник за познавање човека, Физике, хемије и природних наука не даје о програмима никаквих примедаба, пошто није стручшак за исте предмете. Наставни програм из српског језика није могао да ее нримени због краткоће времена ; а онај из немачког језика с тога што ученици нису имади књига на време. IV. У адексиначкој нижој гимназији наставни нредмети нису по спреми подељени међу наставнике. Г. Едезовић, који је по својој спреми способан да цредаје датински језик и класике , предаје поред природних наука, хемију, Физику и нознавање човека. Г. Оавић, који има предмете према својој спреми, оптерећен је часовима (има их 23), пошто предаје и гемоетријско цртање. Иначе се бројеви часова крећу између 16—18. V. Кодико спреме за своје предмете наставпици овога завода имају, може се видети из горе наведених опазака на испитима и пропитивањима. Ученички успеси, осим из двеју наведених дисципдина, врдо су задовољавајући; а то казује да су сви наставници, 1.а и они који су предмете примиди силом окодности, вршили евоју дужност човечно, да су појимали наставничку задаћу и трудили се одазвати јој се што потпуније. — Не може се ни паставницима, чији је наставни метод погрешан, порећи воља за рад и успех. Њихово изостајање иза осталих наставника лежи само у томе, што не могу да свате и приме данашњи правац и начин насгаве. Читање страних стручних писаца; и примена њихових резултата при насгави, леп су одговор на питање у V тачки, да ли наставници маре за увећање свога знања и~за развитак науке. VI. Дисциплина и ред потпуно доликују заводу, вештини управе и уредности наставника. Понашање је ученика према наетавницима добро. Еазне еу понајвише изречене због немире и изостанака од школе. Но мало је било случаја за кажњењеВбог неке погрешке два су ученика иекључена. 0 овоме је г. министар у своје време извештен. Чи-

стоћа и тачност на ученичким задатцима и цртежима, добро стање школских учила по зидовима и школског намештаја, знак је ђачке уредности. VII. И алексиначка нижа гимназија трпи велику оскудицу у насгавним средствима. За наставу у природним наукама треба набавити слика; за геограФију и историју, глобусе и карте; за Физику и хемију справе , за познавање човека атлаз и моделе ; за цртање сиетематички ред прегледаница, тела и гип «аних прегледа за цртање с природе. У библиотеци нема ни једне потпуне стручне груне, у њој нема дела математички; ни иеторијских; нема ни материјалних средстава за приправнике за про®есореки испит. VIII. Потпуно пропису школске админиетрације одговарају дневници , упиена књига са бедешкама и други документи које еам видео. Намештај школски — табле, аетали и катедре у добром су стању. Нешто од кдупа треба изменити или оправити. Зграда у којој је алексиначка нижа гимназија, била је некад опгатински суд и није удесна за школу. Собе су већим делом мале. Много је простора изгубљено на ходнике и мале чекаонице, које сад ничему не могу да служе. Осим тога ограда јога није повраћена у стање пре турског пустогаења. Она доле нема улазне капије, те се угао не може да затвара; исто тако нема врата доле на улазу у ходник , те је овај вазда отворен. Ло собама још нису замењене плехане фуруне бољим. Нема ни једног удесног нужника. • - У истој грађевини находи се у доњем спрату мупгка основна школа. Гимназија се служи горњим просторима, који неће бити у стању примити и кабинете, који се морају скорим установити. Само би измена у распореду могла негато допринети већој уиотребљивости ове зграде за нижу гикназију. КРУШЕВАЧКА НИЖА ГИМНАЗИЈА С Ј.регледом сгања наставе у крушевачкој нижој гимназији, завршио сам свој надзорнички рад. У крушевачкој нижој гимназији имао сам нрилике бити на доле наведеним иепитима и чинити пропитивања у II, III и IV разреду. 21. Јуна држат је у III разреду иеиит из аритметике, коју је у овом разреду предавао г.