Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О СТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛА

жати на крају прошле школске године. Према ономе што сам чуо на тим испитима могу рећи да хемијска настава стоји још непрестано врло ниско у тим школама. Ни сада јсш не добијају ђаци правог хемијског знања, па ма то било и у најужем оквиру. Једина је велика гимназија у којој је предава^Ја хемија као ирава наука и где је већина ђака проучила тај предмет са правим разумевањем; и из неорганске и органске хемије положен је исгшт у тој школи веома добро. Ова је година прва, у којој је покушано, да се и органска хемија предаје у средњим школама (V вазред) и ја могу са задовол.ством потврдити, да је овогодишњи успех из тог дела хемије у вел. гпмназији био веома повољан. Органска хемија предавана је и до сада у реалци и учитељској школи, али то, што је предавано у тим школама под именом органске хемије, не заслужује тај назив, што сам и пређе у једном ранијем извешћу казао. Што је у вел. гимназији успех из хемије овако повољан, долази једино од тога, што је г. наставник те школе стручан у том предмету. — И овогодишње искуство уверава ме, да се хемијска настава у средњим школама може усавршити само на тај начин, ако се учини оно, што сам навео у мом извешћу од прошле године. 16. Августа 18&2 Београд. прооесор вел. школе, р. ЈА. јЛоЗАНИЋ. 9 ИЗВЕШТАЈ о нижим гимназијама: неготинској, великоградиштанској, зајечарској, пиротској и гимназијекој реалци књажевачкој. Господине министре, Одређен да ове године прегледам средње школе у В. Градишту, Неготину, Зајичару, Књажевцу и Пироту, част ми је подпети вам овај извештај о резултатима тога прегледа. I. Као одговор на тачке, 1 3 и другу половипу тачке 5 од издатог ми упутства, саопштавам вам са задовољством, да је стање паставе у велико-градигикој нижој гимназији у опште врло добро Нарочито сам се могао уверити о добром успеху ученика и ученица ове школе у природним наукама. — Наука о познавању и нези човечијег тела предавата је као што ваља и усвојена .је лепо од ђака. Наставу из тог предмета олакшали су много модели појединих органа, које је ова још млада школа веН себи набавила. Паставник је исти предмет предавао и у Ш разреду заједно са зоологијом, јер га деца из тог разреда нису

639

раније учила. Ово корисно ирелазно наређење није извргдено ни у једној другој школи, коју сам прегледао. Ботанику је, као и остале предмете, наставник предавао по програму, што га је одређена комисија при крају прошле године израдила. Деца познају лепо биљке што расту у околини њихове варошице и умеју да их описују. — Најбољи је успех из зоологије, јер су ђаци научили све, што се по програму од њих тражити може. Похвална је и ревност наставникова, са којом је предузео да искупља зооло шки материјал из околне му Фауне. — Успех из Физике не може се изједначити са успехом ђачким из осталих природоих наука. Томе ће можда бити поглавити узрок што у овој школи нема ни термометра ни барометра, тих физичких инструмената који су и ван школе тако распрострањени, а камо ли других опарата за огледе, који су прописани у наставном програму за Физику. Наставник се трудио да цртежима надокнади овај недостатак, а то се познаје по томе, што су деца. умела да цртају кредом на табли обичније ствари из Физике. Из целога испитивања у школи в. градишкој уверио сам се да тамошњи настав!;ик природних наука влада потпуно научним материјалом својих предмета, да разбира за њихов развитак и да своју дужност врши с вољом и преданошћу. II У неготинској нижој гимназији наставник природних наука држао се прописаних програма само у неколико, једно што су доцкан издати, а друго што су му се извесна одступања чинила корисним. Врло добар успех показали су ђаци из ботанике, хемије, минералогије и Физике, а слаб из познавања човечијег тела и зоологије. Ботаничко знање дечше показало ми се као врло језгровито ; наставник их је много упућивао на оамостално проматрање и описивање особина појединих биљака из локалне Фауне и у томе је постигао врло добар резултат.— У исто тако добром стању наоди се и настава хемије. Малени број ђака и задовољавајућа хемијека лабараторија допустили су да се ђаци могу вежбати у хемијским реакцијама једињења и елемената. Настави из минералогије једина је замерка што ђаци нису готово ништа научили о природи минералних агрегата -или стена. Мислим да се више не може допустити, да се деца упознају са особинама драгога камења и других ретких минерала, а да немају никаквог појма о камењу од којег се гради калдрма, куће и мостови у њиховој околини и о геолошком саставу бар те саме околине. Код Физике, чију је наставу олакшавала једна доста добра збирка физичких апарата, примећавам само, да је излишно било говорити о неким стварима мимо програма, као н. пр. о електричком трамвају, на коме су се само посетиоци прошлогодишње париске изложбе мо