Prosvetni glasnik

808

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 СТАН.У СРЕДН.ИХ ШКОЛА

Да ее Влашковићу мож,е доиустити да иолаже испит из те вештине, а без испита да се не може поставити за то за што се моли. IV Ст. Д. ПоиовиК читао је правила за давање иисмених задатака у школи у гимназијама и реалкама,

која су саставили он и Ђ. Козарац, и Главни Просветни Савет одлучпо је : Да се прочитана правила са исправкама, које су на томе састанку учињене, приме и доставе г. министру просвете и црквених послова.

С тим је и састанак закључен.

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗО! за 1882—83.

II Г. др. Л. Докића, професора Велике школе, о стању наставе из природиих наука у В. Градишту, Неготину, Алексинцу, Пара1>ину и Свилајнцу. „Госаодину министру просвете и црквених аослова. По решењу г. министра од 11. Маја ов. год. ПБр. 3311 ја сам прегледао средње школе у: Великом Градишту, Неготину, Алексинцу, Параћину и Свилајнцу ио струци јестаственице и ириродних наука и част ми је поднети г. министру овај извепггај: 1. Са задовољством могу констатовати, да у свима школама, које сам прегледао, настава и успех у опште узев врло су добри. Из познавања човека успех је био свуда одличан. Нарочито су олакшале наставу из овог предмета слике, што су у прошлој години набављене, још кад би се за сваку школу набавило по један костур, модел ока , ува и срца , торзо и слике у којима би претсгављено било гранање крвних судова и живаца , ја мислим, да би онда овај иредмет за ученике био један од најлакших и успех би био много трајнији. Из ботанике и минералогије успех је био тако исто свуда одличан. Ученици су врло добро упознати са органологијом биљака, познају многе биљке и махом могу по Флори г. Панчића да аналишу познатије биљке. Из минералогије упознати су са пронисним бројем : кристалних облика, минерала и стена, Из Хемије и Физике успех је у опште врло добар, у Неготину је одличан а у Великом Гра-

ИКА 0 СТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛА :олску годину

дишту из хемије је успех био слаб. Олабом успеху у овој школи узрок је, што је наставник тек у Јануару могао одпочети предавање, те тако није имао времена, да савлада предмет. Али и ако је успех из Физике и хемије у опште врло добар, ипак свуда неће бити трајан с тога, што су у неким школама обе науке у недостатку научних сретстава само теориски предаване без икаквих експеримената. Понајслабији су успех показали ученици из Зоологије, изузимајући школе у Алексинцу и у Великом Градишту, где је и из зоологије успех био врло добар. Вашто и из ове науке није успех у оној мери добар као што је и из осталих наука, мислим да је узрок у томе, што сем слива ни једна школа нема зоолошке збирке, даље што нема добре школске књиге и што привремени програм из ове науке није довољно детаљисан. Наставници су се у свима школама држали привременог програма и у главноме су савладали одређени материјал. 2. Вбирке и кабинети су на штету на-ставе врло слаби. Ове школе имају само добре и довољне минералошке збирке и с тога и јесте успех из ове науке у свима школама подједнако добар. Хемиски лабораториум имају само Неготин и Овилајнац и с одличним успехом — нарочито у Неготину •— употребљава се при настави. Остале школе немају лабораторијума. Физички кабинети су врло слаби, најбољи је у Неготину а у неких школа нема никаквих апарата. Зоолошке збирке, као што раније споменух, нема ниједна школа. За наставу о познавању човека споменуо сам, шта ваља још набавити.