Prosvetni glasnik

• ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛЛ

809

Г. министре, ако желите, да настава из јестаственипе и природних наука буде темељна, да покаже трајан успех, да код ученика развије посматрачки дух, онда молим вас, да се све школе што пре снабду према прописаним програмима потребним збиркама, јер иначе узалуд је сва мука и наставника и ученика. Еао год што су збирке и кабинети слаби, тако је исто и са књижницама. У ниједној школи нема научних књига ио струци јестаственице и ириродних наука. 0 каквим се онда правом може захтевати од наставника који поред своје струке има увек да предаје и таке предмете у којима није стручан, — да покаже из свију наука добар усиех, кад нема при руци бар научних књига, из којих би могао прибавити оно, што му недостаје. 3. Наставници одликују се тачношћу и уредношћу а и научна им је спрема темељна. Наставници у Алексинцу и у Великом Градишту одликују се у биолошкој науци а наетавник у Неготину у хемији и минералогији и приљежно су иснитивали околину, у којој живе. Тако исто и наставник у Свилајнцу прикупљао је минерале из околних предела. Наставник у Нараћину и ако је по струци математичар, успео је да је ипак настава из јестасгвенице и природних наука и у овом заводу добра. Што успех из разних наука у свима школама није подједнако добар, узрок је што наставници морају предавати и таке предмете у којима нису стручни. Овоме недосгатку може се помоћи тим, ако се школе снабду: збиркама, кабинетима , стручним (научним) и школским (учебницима) књигама, јер онда ће наставници моћи — а воље имају — савладати и оне науке, у којижа нису стручни. Један недостатак имају сви наставници, а тај је, што нису добро унознати са ириродначком ираксом. Да би се наставници извеџбали и у практичкој јестасгвеници потребно би било, да ступе у тешњу везу са представницима природних наука на Великој школи, било удружењем, коме би цељ била испитивање наше земље, било тим, да у Феријама заједнички предузму повеће екскурсије по Орбији. Ова би путовања двојаке користи донела, прво знатно би се и за кратко време коракнуло нанред у нознавању наше земље, а друго наставници не само да

би се добро упознали са природњачком праксом већ би се упутили и на самостално истраживање. 4. Оцењивање ученнка у свима школама вршено је по заслузи, правично а строго. 5. Понашање ученика спрам њихових наставника колико сам за кратко време могао приметити — свуда је скромно и уљудно. Школске су ствари у реду и чисте, што се већ не може рећи за ученичке етвари, али ово мислим, да зависи више од родитеља но од наетавника. У Великом Градишту и у Параћину углед школе; аукторитет наставника и морални утицај, какав би требало школа да има, јако пати од раздора међу наставницима, Како је г. миниетре вама познато ово етање још из раније, јер као што сам извештен и извиђај је чињен, то држим да је довољно, да вам еамо наноменем, да је крајње време да се томе злу на IIут стане. 6. Школске су зграде у Неготину, Овилајнцу и Алексинцу врло добре. У Алексинцу је у истој згради на доњем боју један разред основне школе, а ваљало би целу зграду уступити полугимназији, јер би тек тако довољно места било за збирке и кабинете. У Овилајнцу је поред гимназиске зграде основна школа, а у иетој авлији је оппгшнски суд, тако да је заједнички улазак и авлија за сва три з (вода. Добро би било да се оградом одвоји авлија гимназиска од опгатинског суда а основна школа да се сасвим исели и тако је зграда те школе врло рђава, Школске зграде у Параћину и Великом Градишту врло су рђаве, прави су ћумези а не школе. Ваљало би се постарати за удесније зграде. 7. Поред предмета за које сам нарочито изаслат присуствовао сам јога при испитима из немачког језика и геограФије у Свилајнцу, а из геометријског цртања, геограшје и српског језика у Параћину и успех је из свију ових наука био одличан. 8. Разгледао сам књижнице, збирко, кабинете, инвентаре и т. д. и све еам нагаао у потпуном реду. Оамо у Великом Градигату нисам могао прегледати књижницу и инвентаре, јер је директор, који је због болести већ два месеца на осуству, однео еа собом и кључ од канцеларије.