Prosvetni glasnik

КАРАКТЕРНЕ СЛИКЕ ИЗ 011ШТЕ ИСТОРИЈЕ

875

Да учитељ узмогне извести учеаика на правп нут, мора умети и речма и делом изазивати у учеиику нове и нове представе и пре свега тражити, да ученик мази. Није свеједно ма како и ма којим редом изазивати ученике, да мисде и да пазе: мисли се морају од иочетка до краја ређати по ириродвом току, уираво онако, како треба, да се развија читав предмет. Свако правило и сваки доказ мора се изводити посгепено, све то мора ићи као оно код човека или другог органског створа, кад расте. Често се догодити може, да смо уверени о нечем, и да нам је доказано, а овамо не знамо, не разумемо и не схваћамо оно, што је доказано. Ово бива највише онда, ако се доказ не изводи поступно и по реду у правој линији, него се надире мало овде мало онде, узима се мало с брда, мало с дола. Овако доказивање највише је у синтетичким доказима : често не полазило, доказуј)ћи геометријско правило, од ипотезе, него од каквог -правила или аксиоме, те уплећемо инотезу у сам доказ, као нешто споредно, а у ствари треба, да је то почетак свему и тек тако долазимо до тезе. Ко се иоле бавио геометријом, знаће, колико је и колико таких ствари у њој. Идеал сваке методе нак, мора бити, да се иде тако, како нигде неће бити никаквог скока, већ да се иде у иравој линији и но ранници. Да ово учитељ изведе, мора бити врло вешт; зато су и ретки прави учитељи, Кад се пак узме, да је то и врло тешко, не може се толико ни замерити. Међутим свакоме је слободно, да се што више приближује правом учитељу, и, кад се ко ода једаред учитељевању, изискује се од њега, да за тим иде и тако ради. Не чини ли то, замерити му се мора. 9. До скора се у физици служило дедуктивном методом; данас се пак све више напушта, а на њено место долази индуктивна. Не уче се данас прво деФиниције или Физикални закони са доказима, него се !

прво опитом, покушајем , експерпментом покаже и каже, како постаје деФиниција , како се долази до Физикалног закона или бар, како треба , да се дође до њега. Индукцијом у физици иде се затим , да се ученик изведе на пут, којим идући и сам ће лако све разумети. Што је индуктивна метода у физици , треба да је генетична у геометрији. Али додати морам, да се ипак не слажу потпунце. ДеФИнпције и правила морају се изводити тек из тога, како ностају геометријске слике; треба дакле ирво казати, како се што развија, па тек онда оно , што је постало развијањем : прво радњу, па онда резултат те радње. По генетичној методи не учи ученик правило, већ учи, како то правило постаје; она каже ученику, како ће самосгално или помоћу учитељевом створити деФиницпју и иравпло. Ако се ради генетичном методом , не треба баш никаквог доказа. Доказ је правплу већ оно, што каже како постаје правило. По овоме тежи се данас у геомегрији и у опште у математици, да се ученик научи моћи знати а не знати. Генетичном методом види се, како постаје , како се рађа правило, зато се но њој и ипгге, да ученик деФинује троугао и четвороугао и тако даље, тек онда, кад види, како постају те Фигуре. Учитељ ће показати, како могу стајати три линије једна на спрам друге и на тај' начин доћи до затвореног облика, до троугла, а ученик ће помоћу учитељевом казатп онда, шта је троугао ; ако не рекне ученик , учитељ мора. Истина за многа и многа правила у данашњој геометрији не знамо, како су постала , јер нам пије ншпта остало од оних научњака, који их створише; но да је баш и остало што, питање је , како су га стари добили. На послетку где стоји, да се мора све узимати и учити, што је преостало од старих ? ! (НАСТЛВИ-Б.Е СЕ).

КАРАКТЕРНЕ С/1ИКЕ (по Ј>1. (НАС Нерон (68. по Хр.) После Тиверија постаде цар Еаји, са шаљивим надимком „Калшула" (Чизмица). Калигула звали су га за то, што је ои као дете ишао у војнички логор са војничким чизмама. Каји Калигула био је веома глуп и евиреп. Заповедио је да се богу Ју-

13 ОПШТЕ ИСТОРИЈЕ ЈГ рубе-у) ВАК) иитеру осече гдава и да се на труп мете слика његове главе. Тражио је да га сви поштују као бога громовника и еазидао је храм у коме је његова слика намештена и обожавана. На послетку, учинио је и ■гу будалаштину, те је свога коња прогласио за консула. Тиме је хтео да исмеје и изгрди консуле, које 110*