Prosvetni glasnik

извЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИИА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

149

1. Прво коло чине најбоље наставничке снаге у нашим основним школама. То су већином учитељи који су свршили учитељску школу и који могу предавати с успехом у свим разредима вишим и нижим. Њина иредавања одликују се рацијоналношћу и вазда их нропраћа очигледност. Тамо механизму нема места. Они иредају све предмете подједнако, али тек једни хоће већу пажњу да ноклоне нриродним наукама а други рачуну, земљонису и историји без штете по друге предмете. Једино што им се још може пожелети јесте то, да боље проуче сувремено стање српске граматике. Оваквих учитеља може бити једва 5—6—7, дакле I од укулнога броја у јагодинском округу сем вароши Јагодине. 2. У друго коло долазе већином млађи учитељи, који су свршили по неколико разреда гимназијских или јопг и богословију, али ипак не сви, њих има највише. Кад би за ове учитеље приређивали учитељска предавања, могли би после неколико година добити по некога између њих потпуно спремна за наставника у вишој основној школи ; овако добри су само за четири нижа или три најнижа разреда, будући су врло вредни и већина има начина да оно, што зна, јасно представи деци. Где су само оваки наставници, не могу се отворити продужне школе, јер они не би могли у тим разредима предавати природне науке (у овом предмету без мало сви су слаби и за 3. и 4. разред, у којима већ предају) скоро ниједан, сем из учебника па на иамет. Исто тако би ишло и са срнском граматиком. Најбоље је промешати ове наставнике са онима из учитељске школе, или другима, који су свршили гимназију или другу какву средњу школу или нешто учили на којој вишој, јер би онп онда угледајући ее на рад својих колега, боље и с већом сигурношћу радили у својој и могли би помагати у продужним школама. 3. Треће коло чине већином наставници, који већ слабо што могу да науче, али се пагате да, ма и заовитим путем, науче децу оном, што сами знају. Ако би ове људе употребили за наставнике I разреда, огрешили би се, јер онда ђаци тога разреда не би добили здраву основу за даље учење. Ако ли би их поетавили за наставнике III и IV

разреда, њихни би ученици научили многе научне неистине, а то је штетно. На тај начин за њих би најзгоднији био други разред, у коме се не нредају многи предмети а ни програми нису висотси ни врло дугачки. Онда они не би у једном месту били сами, те би ее, радећи у друштву е бољим наставницима а нод управом доброг педагога, могао по који између њих да дотера по времену и стече колико толико педагогаке рутине, које сад немају. Оваких наставника има мало. 4. У последње коло долазе учитељи најстарији по годинама. Ја сам уверен да су они некад заузимали место међу врло добрим и најбољим наставницима нагаих основних гакола и да данас њихови некадањи ђаци заузимљу важне положаје у државној служби, али су за данашње време застарели. За ово четири године, како сам одређиван за надзорника основних гакола, нисам ни у једном округу био два иут, те тако имао сам сваке године да разматрам радове све других и других наставника. Ја сам свагда бележио о иепитима еве, гато ми се учинило да је особито добро и корисно по наставу и еве гато је недотупавно, погрегано и гатетно, па то сам чинио и ове године. Моји досадањи извегатаји гатампани су и у њима су изагале све прибелегаке моје о томе : како се предају поједини наставни предмети. Како друге тако и ове године приметио сам, да извесне погрегаке чине учитељи у свим окрузима и да ее оне врло лагано истискују из нагае гаколе. Као изговор за то наводе неки учитељи ово мењање надзорника сваке године , па веле , једне исте погрегаке поправља један овако, а други онако, или један налази погрегаке, где други не, а они с тога чегаће не знају гата ће од овога пре да приме. Мени ее чини да је ово само празан изговор и да они не ће да памте усмене примедбе, и не обраћају пажњу на поправке, којим надзорник исправља погрегаке дечије о испитима, да их мрзи прочитати извештаје надзорничке, који се њих тичу, и нарочито да они сматрају као кулук свако ново учење и као луксус сваку новину. Према томе ја овом приликом не бих имао много шта новога да изнесем. особито и е тога, гато сам и у