Prosvetni glasnik

ИЗ ВЕШТАЈЦ ШЕОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВБИМ ШКОЛАМА

да раде другачије него као и при усменом. У многим школама развио се у рачуну механизам тако да деца нигде не знају за што је све оно онако како она раде. Многи учитељи не иазе да им учениди иамте задатке. Скоро сви учитељи избегавају комшшковање разних видова рачуна у једном задатку, и држим да они то чине с тога, што се оваки задаци тешко намте, а они нису на то навикли ученике. Гдекоји избегава и велике бројеве и дељење, јер им се некако и то свиди тешко, па се највише баве сабирањем. У понеким школама давати су иојединим разредима већи бројеви за рачунање, него што то ирограм захтева. Познавање разломака није извршено у свим школама подједнако и по програму и учитељи нису умели да даду деци јасан појам о величини њихној. Не задају се разноврсни задаци, који би имали примене у животу. Тако врло мало уиотребљавају у задацима нове мере. У неколико школа није се имало ни појма о тим мерама, а у многима само су мере за дужину познате. Слабо се предаје о новим мерама и где има мерила и где нема, унраво свуда, где и сами наставнпци слабо познају те мере. Слабо су где знала деца и о српским новцима, а дукатима и грошевима пробили су ми главу. С десетним бројевима рађено је само у нет школа и то само механички. Исто тако разрешавано је и правило тројно и интересни рачун, где су и ове врсте рачуна предаване и рачунске радње с разломцима једнаких именитеља. Него и правило тројно и интересни рачун и прости разломци и дељивост бројева, све то предавато је само у неколико школа, и од тога деца неће имати никакву вајду, јер ће све кроз дан-два ноборавити. Тако је рацијонално предаван рачун у IV разреду!. 3. Земљоиис. — Из онога што су и како су у понеким школама питали наставници, могао сам се уверити да се из овога предмета врло мало иредавало. А како програм није прецизован и у књижницама нема дела те струке, а наставници махом не знају каком би се књигом послужили, тако је и овај предмет у многим школама сведен на нросто набрајање геограФског материјала по извесном систему на намет, или на читање карата. Ако ли је где што то набрајање било зачињено и

153 описивањем, оно се сваки део описивао за себе, без свезе једно с другим. Еоја су деца учила у таким школама, сигурна су да нису стекла никаквог геограФСКог знања и да ће и по изласку из школе исго онолико иознавати своју околину и своју домовину, колико и пре него што су отишла у њу. Један учитељ предавао је ђацима другог разреда и ове године позвавање домовине и света. Учитељи, који су свршили учитељску школу и још неколико између способнијих предавали су Земљопис, да се боље пожелети не може. 4. Сриска Историја. — Има школа у којима ученици III разреда нису учили ни једну биограФију, већ с четвртим политичку иеторију. У неким школама само су код поједпних места спомињане историјске личности. БиограФИје најбоље и најшире предаване су у школама, где су учитељи питомци учитељске школе и још неколики млађи а бољи учитељи, али нигде није исцрпен сав програм. Оне су обично предаване у свези са Земљописом. Ученици IV разреда, ма да ове године понављају историју, онет у свим школама нису знали овај предмет по програму. Најобичније пе зна се време пре Немање, а најбоље се зна о Немањи, св. Саии, Стевану Првовенчаном, цару Душану, боју косовском и оба устанка у ночетку овога столећа за ослобођење. У неким школама предавап је овај предмет и ове године по старом учебнику за основне школе. У опште врло је мало учена Историја (изузев само најновију) у свези са Земљоиисом, а с разумевањем, само у неколико школа, где су радили учитељи питомци учитељске школе. •5. Јестаственица — Данашњим наставним планом дато је ђацима много више времена за изучавање јестаственице и према томе од њих се у будуће мора тражити више знања из овога предмета и боље познавање природних тела, него до сад. Међу тим све прилике, у којима се находила иа-ша основна настава до лане, стоје и данас и ни најмање се нису измениле. Тако и но новом плану и новом програму предаду исти учитељи, који су и доселе и који између свију научних предмета, што се уче у нашој основној школи, најмање знају јестаственицу. Шта више уверен сам, да нонеки између њих има само онолико јестастве20