Prosvetni glasnik

166

ИЗВЕШТЛЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

ио издатом упутству. И чини ми се да се нигде нисам огрешио о наређења. Старао сам се да докажем својим радом, да су законски нрописи и наредбе дошчних власти, које су издате сходно постојећим наређењима законским, највећа светиња за мене. Сам сам одређивао, којим ће се редом иснитивати ученици н којим ће редом ићи поједини наставни предмети . По потреби одређивао сам и партије — из појединих предмета — које ће се пропитивати. Захтевао сам да наставници сами иитају ђаке, али сам по потреби и сам пропитивао. Из сваког предмета питанаје најмање половина ученика, а где је мањи број и 3 / 4 . Из сриског језика и рачуна готово редовно сам захтевао те је испитивано по 3 /, ђака. У нојединој шкоди питани су- сви ђаци из свих наставних предмета. Ни један нредмет рачунајући ту и вештине — нисам изостављао при пропитивању и оцењивању. Нарочиту сам пажњу обраћао на оне ученике, који су одређени да поиављају, да би се уверио да ди треба заиста да понављају иди не. Њих сам обично питао из свих иредмета. При пропитивању старао сам се да оценим: је ди сваки предмет иредаван но нрограму; којом је методом иредаван; је ди добивено знање иостадо својина ђака иди је механичким путем добивено. Све што сам у којој шкоди нриметио забележио сам, и то се може видети у носебном извештају. Обраћао сам довољно пажње и на држање деце у шкоди, а и на нонашање њихово ван шкоде за време одмора. Ништа рђаво нисам нри-

Дружевни мотиви Од евију утицаја, које врши осећање у васдитању најочитији су и најмногобројнији, но свој придици, у овој области.

метио код ђака. И нре испита а и за време одмора, старао сам се да се са ђацима—бар унекодико — унознам, јер знам каква су деца на спрам човека кога први пут виде. Посде свршеног испита прегледао сам и потписао школску администрацију и записник рада школског одбора. Шта сам нашао и у каквом стању, забедежио сам и у „уписницу." На записницнма рада школског одбора написао сам, ако сам нриметио, да одбор није радио по закону, а то сам јавио н г. министру нросвете у посебном извештају. Својом руком записао сам у „унисницу" који ће учепици који разред нонављати. А пре него што сам забележио оцеиу уснеха — коју сам одмах заводио посде испита, — питао сам школске одборнике о раду и понашању наставника, као и ове о стању школског одбора односно намирница шкодских потреба. Напосдетку сам прегледао школску зграду и шта сам нашао да треба поправљати и набавити, забедежио сам у одређени списак, а исто сам то казао и шкодском одбору. Бдагодаран веома и Просветпом Савету, и госнодину министру просвете и црквених посдова, иа великом поверењу. Господина министра просвете и црквених послова нонизан КБр. 106. 12. Јула 1884 год. Крагујевац Надзорник основиих школа, подринског округа ^Д раг. Т. ^Л аркови-б. учитељ.

Н А У К А

Радости, које потичу из љубави, наклоности, узајамних обзира, симнатије или удружљивости, нредстављају највеће задовољство у човечијем животу, и с тога су

ВАСПИТАЊЕ КАО од ^.ЛЕКСАН^РА ЈЗЕНА (Наставак)