Prosvetni glasnik

90 ИЗВЕШТЛЈН ШКОЛСКНХ НАДЗОРНИКА О ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

ног наставиика а други су предавали посебице Ово је ваљало извршити како пише у свима означенимпредметима. При том добро би било кад бинаставпик обележио свакегодине укљизи уписници, коју је групу узимао те године. Сриски језик. На мало места има трагова од старог рђавог читања с отезањем и без знакова реченичног слога. Кад би се у првом разред« боље пазило, да деца у читању не отежу речи, онда би се тим убила у почетку ова рђава навика, као год што сад нема опе ружне навике, да се речи ионављају у читању. Граматика је свуда добро с малим изузетком, што има још по неки наставник, који се служи старим називимакао: допњавајуће речи, описујући придев, присвајајућа, питајућа заменица; или да не разлпкује иридеве у средњем роду и прилоге за начин, већ све узнма као придев; или одређени нридев мења у неодређеном облику. Тако исто казпвање читаног могло би бити самосталније, да се искаже у садржини, а не да се држи оног реда речи, као што је у књизи. РачгЈн. На неким местима нису основи добро утврђени иа рачунаљци, с тога нема оне лакоће у растварању бројева, као што треба да буде. А тако је и решавањезадатака по негде механично, јер учепици пишу одмахзнаке рачунске не чекајући да се све искаже, те да се види, која ће рачунска радња бити. Иравило тројно свођењем на јединицу у IV разреду мало их је разумело. Неки су узимали као тројно правило само задатке обичног множења или дељења, у којима је јединица нозната или се тражи; други су решавали по сразмери ; а трећи ц то учитељпце решавале су на особени начин. А то је да се одмах означ^ цео задатак у облику разломака као спојено множење и дељење, па прво се множе два броја у бројитељу, а трећим као именитељем дели ; дакле опет излази на сразмеру. Место да се прво дељењем нађе вредност јединице, на после множењем да се одреди тражени број. На ово је налик и просто нравило интересно, које у динарима задато, лако се рачуна практички — али без разумевања множећи процентом и делећи стотином. Место да се одмах нађе интерес за једпницу, па множењем за цео број, или растварањем бројева на стотине, десетице и јединице, где се опет из стотине или десетице одреди ин-

терес за јединицу и после множењем нађе интерес за све јединице, што се сабере с интересом на стотине и десегице. И пзрачунавање временаније уређивано као што треба већ одмах рађено као што је задато. По негде се узимају још старе мере и новци у рачунању, што по новом програму не треба да буде. Узимају се и наполеонп место Миланових златника, и говори се и нише динарских пара, место просто нара. Долазе и неприродни задаци и застаивање у задавању, што би се могло избећи, кад би се уобичајило, да се може нослужити задацима из књнге имајући при том иа уму, да не би било злоупотребе. У раду на табли код разноименованих бројева неудесно је, што се разноименовани бројеви одвајају знацима; — 1 свезом и, и именила између бројева; јер оно прво има други значај, а ово последње смета јасном нрегледу циФара. Боље би било одвајати размицањем, а натииси да дођу изнад цич>ара. Не ваља ни оно у позаимању , при чему се бришу задане цифре, па се замењују новима, или се позајмљено пише у истом реду и једнако крупном цифром. Међу тим много је боље тачком обежити циФру, од које је позајмљепо пли ради лакоће у млађем разреду писати ситно нову циФри при врху сгаре, а тако и позајмљену ЦИФру писати при врху старе јер се тим не руши задатак, што је све до краја потребан. На послетку писање циФара на табли кредом већином је врло рђаво. Само је у мало школа било потпуно како ваља. Погрешка је у облику н држању креде. Креда је зашиљена, а дрлш се управно на таблу, место да је без шиљка и да се држи косо. К(Д се ппше шиљастом кредом, не виде се добро цифре; дете прптискује, а црте су онет танке, јер креда није еластична као неро, па да се погне или раскречи већ се ломи. Земљоиис. У III разреду долазе врло многа имена, и ја држим, да би се то могло смањитп изостављајући имена родитеља код свију животописа оснм владалачких, а тако исто да се не узимају имена срезова и места у којима су среске куће. За ово је довољно да се узму срезови и места среских кућа само у оном округу, у комо. је школа. 11огрешно је што се на карти каже север горе, | југ доле, и нрема томе Ибар тече горе.