Prosvetni glasnik

89

носи, што паралелних разреда нема, но деси ли се да се до године један наралелан разред мора отворити, као што су сви изгледи за то, онда је садашња зграда за гимназију неупотребљква, јер нити се због тескобне просторије може што дозиђивати, нити на близу има зграде, која би за школу поднела. С тога би било са свим на свом месту, к д би општина што скорије пре-

дузела да ради на томе да нову гимназиску зграду нодигне. Бр. 234 8. Новембра 1885 год. у Смедереву . Директор Смедеревске ннже гимназије ЈА. ^Давидовић

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА о жспжтжша. у основнжм шшолажа за 1В84-Б школсву годину

X ИЗВЕШТАЈ Борислава Б. Тодоровића, о основним школама у округу ваљевском Госаодину министрл иросвете и црквених иослова. Као што се из посебног извештаја види стање насгаве у основним школама ваљевског округа такво је, да у главиом одговара захтевима сувремености, и да је уснех у онште врло добар, и ако су маоге школе бнле нрекидане услед дечије болести и што су неки наставници билн уиотребљени у пописним комисијама. Новим наставним програмима тачно је одређен онсег сваком предмету, а школским књигама опет ово јејош боље утврђено тако да се наставник не губи у предавагву многих предмета и у многим разредима. Поред тога новија педагошка струја дотакла се је сваког радннка на овом пољу, и отуда методе предавања свију предмета одговарају захтевима методике. Но како све ннје онако као што би ваљало да буде; то ћу у овим редовима наноменутп главне недостатке желећи да у напредак и њих не буде. Тако у наудн хришћанској држим, да би требало код „Во имја отца" објаснити и крсна

знак, што сам нашао само у једној школи Има'наставника, који нред учењем и после учења узимају .Богородпце дћво° као молитву, док је ово нохвала Богородици , и могла би се норед молитве узети после учења. Други узимају „Отче нашг" и пре и после учења, а изузетно нашао сам оне нарочите молитве за ово и то на српском језику. Ове молитве су пуне узвишених осећања, с тога бих био мишљења, да би их ваљало на српском језику увести у све школе, и то да гласно говори само један ученик, а остали да прате у себи. У објашњењу нразника и светаца требало би избегавати миога страна имена лица и места, јер то веома оптерећава памћење, а не увећава корисно знање. Ово би се могло излагати у оном облику, у ком се казују и приче Христове. У овим иричама пак требало би увек исказати и њен првобитни значај и примену на живот садашњи као васпитну страну; а никако се не зауставити само на једном од овог двога. У примедби код недељног расиореда часова наставних предмета у школи од четири разреда с једним наставником означено је спајање III и IV разреда, то јест тако да се нрве године учи само оно, што је пронисано за III а друге године оиет само оно, што јенронисано за IV резред. Овако као што је казано у примедби нашао сам само код јед12