Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТЛЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРИИКА 0 ООИОВНИМ ШКОЛАМА

91

Познаванр. ириродр. Мсђу свима предметима овај стоји у присенку. Овде има највише погрешног и у материји. Обе врсте' погрешака долазе отуда, што се природа учи по књигама, које су погрешне, и по речима без саме природе. Не могу да разумем, за што сваки наставник не ба могао имати збирку ствари за предавање јестаственице и да демонструјући и по методском распореду описује па постигне све оно, што се педагошки тражи у овом предмету. Овај најлакши предмет још све изгледа као најтежи за то, што се не радп као што треба са стварима. Требало би увести у обичај, да се на испиту изнесе све, што се може демонстровати; па да се види, како учениди знају и казати, а умеју и показати раздпкујући чудима све што овамо спада. Тиме би се доказало, да су чул.а извежбана. Овако без ствари види се знање, али се не може оденити, да ли ученпк говори о ствари представљајући као да је има пред собом, или говори гледајући написане речи у књизи, или на послетку слушајући речи наставникове. Поред погрешака у методу погрешке су и оваке: од беле земље гради се креда; кртице хране се корењем и биљем, немај, користи; шупљикав зуб у змија; сдепоочњаче су врло мекане (у човека); срце тера белу крв у плућа; со се пречишћава од земље у пећи; гвожђе се налази највише помешано с угљсном; ситно истуцан ћилибар узима се за грађење боје Фирнајз; залогај иде кроз душник; отвор или вентил код срца; ћилибара има поред мора и вулкана. печењем се пречишћава, врло Је тврд; нишадор у ватри пршти; једњак је доле дељен на два дела. Оваке иогрешке долазе отуда, што код нас људп пишу књиге просто из спекулације, а још нису дозрели ни да разумеју књигу, још мање да је могу написати. Овом простирању неистините науке стало би се на пуг само тако, кад би се издале књиге о државном трошку. Певапе, Цртање и Гимнастика находе се још у зачетку. Иевање ћ.е се моћи подићи само пратњом уз музику, цртање удесним прегледалицама, а гимнастика потребним справама и добрим упуствима. Кад поредим учитеље овог округа и шабачкога (у претпрошлој години), налазим код првих више уснеха у зпању, а код других

(у шабачком округу) више мегода. Код ирвих се на испиту и не видн свуда метод, којим су деца доведена до знања, а код других се то свуда са свим јасно очитује. Свршив примедбе на поједине предмете остају ми још друге ствари да напоменем. У већини школа палазе се још врло старе књиге уписнице. Оне су врло лене за чување у школској архиви као исторјискн материјал неке школе, али би их требало свуда заменити најновијим уписнпцама. Спискови за испит нису свуда добри, а било је и таквих места, где не беше никаквог испитног списка. У исиитни списак треба да уђу сви ученици, који су у уписници уписани, а у примедбама да се каже, ако је ко умр'о, премештен, исписаи с назиачењем датума и нумере, министарског акта, ко је доцнпје дошао, ко болује; да се обележе, који те годлпе понављају, који треба да понављају идуће годипе, које би требало исписати, који заслужују да се награде; да се изведе резултат бележака из свију нредмета. владање. У овој уписници (дневнику школском) нема рубрике за општи резултат годишњих оцена из појединих предмета. Уписнице, дпевници као и исиитни сппскови треба да се слажу и по реду, којим су ученици уписани, и то азбучном реду. Ретко су имена ученика вођена по азбучном реду, већ онако, како су у списку одборском. А ништа не смета, да и одборски списак уписане деце за школу наставник одмах напише но азбучном реду. Даље на истом списку или засебно треба да је забележено све, што год наставник има да каже надзорнику о школи, о потребама школским, о прпликама и неириликама с којима се бори. Једном речју то треба да буде нотпун ранорт о стању школе и свему, што се по упуству тражи, да надзорник нрегледа и каже своје мншљење. Да сам надзорник све ово истражује и иснитује, није могуће, јер нити има времена, нити је могуће свега се сетити због великог умора од пута и иснита. Кад све ово паставник ире доласка надзорниковог спреми, онда је лакше прегледати извештај и по њему одмах забележити своје примедбе о свему што се извештава. Само на овај начин могао би надзорник огромео велики н претешки посао извршити боље пего до сада 12'