Prosvetni glasnik
ГОДИШЉИ ИЗВЕШТЛЈИ СТАРЕШИНА СРЕДЊИХ ШКОЛА
87
можемо очекивати, да ће нам настава у гимназијама давати повољније резултате него даиае. Но да би се ова измена могла боље извршити, мишљења сам, да би гимназију требало ироширити бар на 8 година". 3. Немачки Језик. — Из овог предмета поред ручних књига нешто је и писано. Рукопис износи у I разреду 1 табак, у II разреду 2 табака, у III разреду 3, у IV разреду 3 табака. Предмет овај у II и III разреду није по програму извршен, а за узрок томе г. наставник наводи дуготрајно одсуство пређашњег наставника због болести, а поред тога и сам је у овај завод месец дана доцније дошао. 3. Земљоиис и Сриска Историја. Предавања из Вемљописа свршена су у II и IV разреду раније, те је предмет могао бити поновљен, у остала два разреда није се могао цео нредмет поновити. За Земљопис г. наставник вели, да је овај предмет деци у I разреду веома тежак. Да је овај предмет у том разреду у самој ствари тежак види се већ и по томе, гато је у првом разреду из овог предмета веома много слабих ученика. Што је нак овај иредмет деци првог разреда тежак г. наставник доводи отуда, што је програм веома опширан. Тако он налази да је за први разред веома много да се поред „тонског" земљописа учи и политички преглед свих држава у свету, и мисли да би успех у том разреду био бољи, кад би се политички део оставио за који други разред, а учење Земљоииса у првом разреду почело са нашом отацбином. 0 Земљопису у IV разреду г. наставник мисли, да би тај предмет у сноменз 7 том разреду ваљало опширније учити, јер времена довољно има. Српску Историју у III разреду учили су из рукониса, који износи до 15 табака. У
IV разреду учили су тај предмет по ручној књизи, коју је г. наставник нисањем допуњавао, рукопис износи до 10 табака. 4. Физику учили су као и досада са огле- " дима: најпре оглед и иојави, иа онда закони — то је руководио начело у настави овог нредмета. Успех из овог предмета не одговара уложеном труду, а томе је узрок множива разноликих ствари, са чега се предмет не може ноновити, нити предаване ствари утврдити. С тога би за темељнију спрему из овог предмета било веома нужно, да се учење самог предмета раснореди на две године тако, да се на пример неки део тог мредмета учи у III разреду, а неки део у IV разреду. Овим би начином ученицима III разреда било олакшано не само у том предмету, него и у другим предметима, који се у трећем разреду према програму веома опширно прелазе и због оиширности недовољно уче. 5. Рачг/ница, Алгебра, Планиметрија. — Са рачуном у ирва два разреда да се увек повољан успех постићи, а то се у великом постиже. У III разреду на против успех је из рачуна увек полован. Овоме иојаву мора се принисати онај исти узрок, са којега тај разред и у другим неким иредметима рамље — узрок је оиширност, због које се нредмет не може понављати, и оно што је предавано темељно научити. С тога би с погледом и па овај предмет ваљало трећем разреду учење олакшати, што би се могло само тако иостићи ако се некп предмети тога разреда на две године раснореде. Из Алгебре и Планиметрије због маленог броја ђака иостигнут је у главном успех добар. Метод је у рачуиу: усмено и писмено рачунање упоредо, иравила се не уче на памет, него се изводе и стварају на згодним усменим и нисменим задацима и иримерима.