Prosvetni glasnik
534
ЕАСПИТАЊЕ КАО НАУКА
мисли добро изражене", али никако нема вероватности, да ће и мисли и израз у томе бити такав, како ће у оба правца одговарати ономе стадијуму развитка, у коме се ученик надази. Дискуеија о методи одвела би нас, ио њеном обичном реду и току, међу елементарним стадијама најпре Аритметици, Граматици и Историји ; а међу вишим стадијама, страним језицима и наукама. Међу 1им, изгледа да ће бити добро, да
се најпре очигледна настава тачниј е претресе, која служи као припрема и основа за систематичко учење различитих грана природне науке, и која услед свога нетачно одређеног карактера, стоји у опасности, да погрешним путем удари. Очигледна је настава објашњена у нормалним читанкама, и учитељ се може тачно држати онога упутства, које је тамо дато ; али од њега се тражи још и то, да он таке лекције и сам уме изабрати и удешаватн.
Очигледна настава треба да обухвати све корисне предмете у животу и све ириродне процесе. Она почиње са стварима, које су ученицима већ познате и проширује им круг представа о тим нредметима, обраћајући им пажњу на оне тачке и особине предмета, које они дотле нису нримећавали. Ва овим очигледна настава прелази на оне ствари, које се најпре морају онисивањем или представљањем изнети, и закључује са сакривеним радом природних снага. Опасности,у које очитледна настава може да падне, јесу следеће : 1) Саопштавање сувишног и непотребног маторијала, или испуњавање времена са стварима, које деца са свим добро познају или их у скоро могу уиознати носматрањем и у разговору са родитељима и сродницима; 2) ако се што год предузме, што деци није у опште разумљиво или бар тако није разумљиво, да ће моћи послужити као основа за неко више знање. Ова се погрешка може учпнити у сваком стадијуму очигледне наставе. В) Превремено и сувише опширно разлагање. Ову незгоду треба нам нарочито јасно да расветлимо. 4) Недовољна поступност у реду, и у опште оскудица у инструктивним односима и узајамном потпомагању и свези између предмета. Поред свију обзира, који се тичу избора, склопа и обраде таквих лекција, на
настава
прво место долазе Фундаментални закони : о објашњењу помоћу једнакости и контраета (разлике), закони о апстрактним идејама и напредовању од простога сложеноме, од емпиричнога рационалноме. Сваки учитељ мора ове одпосе тако тачно и стално познавати, да их он има на уму и при обради најмањих ситница, и да све у очигледној лекцији по њима удешава. Да би се необичан положај и однос очигледне наставе одредио, ми морамо најпре покушати, да класиФикујемо различне њене Форме (облике), и да тачно одредимо и цељ сваког тог појединога облика. Ред или поступност у томе треба да се уреди према старости ученика, а ово опет условљава, да се мора најпре класиФикација одредити и утврдити. Песталоције који је ирви ирепоручио очигледну наставу 1 ), сматрао је исту само као најбољи пут, којим се језик и његова уиотреба може изучити т. ј. као пут, којим се може изучити значај оних ствари, које су речима означене. Али знање има једну ранију и независнију важност; оно није само ') Ову погрешку Бев понавља заједно са већином Немачких педагога. Међу тим неоспорпо је, да су пре Несталоција толкки људи очигледност не само преиоручивали, него ц изводили и показивали како се она примењује. Преводилац.