Prosvetni glasnik
584
КАО НАУКА
другог битп сем вежбања у посматраљу и описивању. Случајна околност да се деца звоном скупљају на наставу, послужиће као једна врста увода. За тим ће се показати звоно, а по свој прилици већина ученика видела је звоно још пре. Деца посматрају облик звона, разгледају бренце којејеунутра обешено, звоне и посматрају како се бренце клати и о дуварове звона удара, и како отуда постаје глас. Ва једну лекцију у првом стадијуму ово би било са свим довољно — да деца увиде онај однос између узрока и последице, који се у овоме случају показује у ударању једног чврстог тела о друго, нри чему би се могла додати и јога нека слична ®акта, која ученици нознају из свога искуства или на која би се они лако подсетили питањима. Наравно, ту нема ничега, што ученици на послетку не би и сами научили, али кад се ученици рано са оваким стварима упознаду, онда им то после служи као основа за вишо знање и као нрви корак за акустику. Што се тиче оних разноврсних црилика, у којима се звоно употребљује, и о којима би се могло ученицима говорити, ту се мора узети у обзир, да би излагање таких стварп пре могло послужити као популарна забава, него као духовно образовање. Па и само објашњавање металне структуре звона за овај је стадијум нешто прерано, премда би и то могло послужити као ирипрема за доцнији стадијум, кад се буде објашњавао звук детаљније. Ова лекција служи само за то, да се у емаиричком облику ■ објасни однос између узрока и иоследице. Па и ако та лекција узима један иредмет научног испитивања, ипак оиа не прекорачује границе искуства п интерес једнога детета од седам година. Као што је раније напоменуто, и један комадић креча може бати један предмет, који ће читав скуп одраслих занимати. Многе се науке сусрећу у овоме предмету, и с тога он може служитн као полазна тачка једне
згодне ексурзије у различним правцима. Он стојп у свези са Зоологпјом, Геологијом и Физиком, и може дати довољно повода и ослонца, да се о свима овим предметима интересантне ствари износе или познате у сећање изазивају, и у след своје свезе са овим предметом и у памћењу остану. А осим тога, овај предмет стоји у свези са многим кпристима и свакојако се унотребљује у разлпчним радовима. И с тога за учитеља нема подеснијег предмета, који би он могао више пута узимати, и опет сваки пут пмати једну одређену и ограничену цељ. Без сумње Зоологија и Геологија морају тек доцније доћи на ред, и то или носле неког иовршног увода или у намерп да се тим говором о зоолошким и геологаким особинама нрппреме ученици за доцније опгапрнијепредавање истога предмета (креча). Што се у појединоме у почетку као лекција (у којој се дају знања, до којих сокачки дечак може доћи само каквим ретким случајем) датп може, јесте то, да се покаже згоревање креде и кречњака у пећима, и добијање неугашеног креча, који се доцније водом угаси; и с песком помеша као малтер (слепак ?) употребљује. Ако се ово изнесе тачно, без икаквог развлачења, онда се тиме образује један интересантан емпирички ланац од узрока и последица, које ће једног дана доцније, кад се буду објашњавале хемијске и Физичке снаге, моћи бити од користи. Ако се неки предмет предаје са искључним обзиром на његову уиотребу, онда се могу уз њега споменути и остале ствари, које се на исти начин употребљују. И у томе ће случају лекција служити за цељи генерализовања (уопштавања), те с тога треба оставити све друге односе на страну, који не би у овај круг спадали. Кад се предаје о угљену, да би се на њему објаснило сагоревање и топлота, онда се, дакле, с њиме могу споменути и друге сагорљиве материје, као што је дрво, крпе, суво лпшће, сумпор.