Prosvetni glasnik

ШКОЛЕ ЗА ОБРАЗОВЛН.К СЛЕ1ШХ

809

БРОЈ ДЕВОЈ.

КОЈЕ СУ БИЛЕ

ОД РОДИТ.

Године

н н

< к Е Д

•< и

3 <

< •-а в н

1 -< а. о

0 < м к

о д

н

о и

<

>3 <

03 в

в

0.

<

о в

а

н

ш I

со —

с

в

Е

г

А

1 878 — 79 •

2

27

5

25

2б|

3

1879 — 80 •

1

44

2

32

29

9

1880 -81 •

2

22

7

25

3 5

7

1881 —82 •

2

45

6

24

4 6

1 1

1882 — 83 •

1

22

5

30

3 2

9

1883 — 84 •

47

8

28

4 3'

3

1 884 — 85 •

2

35

8

39

38

5

1885 — 86 •

6

40

4

37

48,

• 6

Свега, • •

16

282

45

240

297

53

ГОД. СРЕДИНА

2

35

6

30

з?;

7

У

п

Р 0

Ц Е

н т

У

1 878 — 79 •

2-27

30-68

5-68

28-41

29-55

3-41

1879 — 80 •

0-85

37-61

1-71

27-35

24-78

7-70

1880 — 81 •

2-04

22-45

7-14

2 5-51

35-72

7-14

1881 —82 •

1-48

33-59

4-48

17-91

34-33

8-21

1 882 — 83 •

1-01

2.2-2 2

5-05

зо-зо

32-32

9-10

1883 — 84 •

36-43

6 -20

21-71

33-34

2-32

1884 — 85 •

1-58

27-56

6-30

30-72

29-92

3-92

1 885 — 86 •

4-26

28-37

2-84

26-24

34-04

4-25

Свега • •

1 72

30-23

4-82

25 72

31 83

5 68

Из овог прегледа види се колико који стадеж шиље девојчица уВишу женску школу; али се из ових размера не види то, како су поједини стадежи релативно застуиљени у тој шкоди. За овако ноређење требадо би да имамо апсодутни број становника из сваког појединог стадежа. Истина је, да се придиком свакога поииса становника у нас оно бедежидо свагда и по занимању, но та грађа, сдолеена у пописним књигама, самоје један пут до сад обрађена, и то 1866. године, а тек не давно предана је јавности 1 ). 11о тим подацима бидо је женских становника: свештеничког реда • чиновничког ,

наставничког трговачког занатдијског земљорадничк.

Свега . (Свршпће се)

1.708 7.372 940 8.621 28.115 542.604 589.366

ШКОЛЕ ЗА 0БРА30ВАЊЕ СЛЕПИХ

(Наставак)

Међу тим она стара предрасуда о неспособности сдепих за образовање, бидајејош и у оно време тако јако укорењена, да нико није веровао, да ће Хај имати какога успеха У своме предузећу. 0 тога су с почетка многи с подсмехом говориди, како је Хај уобразио да се и сдепи могу образовати, и како се и њима могу предавати раздични предмети као и окатима. Таке предрасуде могде су се искоренити једино тиме, да се свету на самом деду покаже, да је тако мишљење о способностима сдепих са свим погрешно. И због тога Хају је бидо потребно, да што пре изађе на јавност са својим учеником, и да покаже како он учи сдепе, шта им п како им предаје, те да свет може добити појма о тој његовој чудноватој и дотде непознатој шкоди. Хајјето учинио у врдо кратком времену. Посде непуне године дана, од како је почео радити са својим сдепим учеником, он га изведе на испит, на коме су, поред остадих, присуство-

вади и два Француска министра. Ту он присутнима покаже методу и средства којима се сдужи при настави слепих, а његов сдепи ученик, који до своје 18-те године није знао ни за каки други рад сем прошње, нити је сдутио о каком већем образовању, него што га има годогдав просјак пред црквеним вратима иди на вашару ; онај исти мдадић који је пре ненуну годину дана све оне присутне, који га сад посматрају као ђака, пред црквеним вратпма сусретао богорадећи и модећи за мидостињу — сад је био у стању, да очигдедно покаже свима њима, да је сдеп само за то просјак, што му друштво не да никаке придике да што год боље и корисннје научиХајев је ученик умео већ и да чита и да пише, а сем тога већ је био научио прве едементе геограФије, историје, и не^пто и из природних наука. А сем свега онјеза тако кратко време

Види Државоаис Сроије књига XII и XIII.