Prosvetni glasnik
ШКОЛЕ ЗЛ ОБРАЗОВАЊЕ СЛЕПИХ
постигао да нешто научи и од ручних радова. Пре то иаравно Емало је великог унлива и произволо је јак еФекат међу присутнима, који су дотле мислили, да је слепац рођен једино за нросјака и ни за шта друго. Овај испит имао је великог утицаја на део даљи развитак слепачких школа. Они, који су имали прилике, да виде шта уче слепи и шта он-и могу данауче, већсаднису мислили оХајевој школи, као о неком чуду, које ће као и свако друго чудо, брже ишчезнути него што је дошло. Баш у то време било се је образовало у Паризу ,Филантроиско друштво", које, појимајући значај Хајевог предузећа за делокупно друштво н толики број слепих, знатно га потпомогне у његовом раду. Оно плати издржавање за 12 слепих ученика који се предаду Хају на образоваве. До тога времена Хај је учио слепе у својој кући, и светрошкове око тога сам подносио. Међу тим у то време већ је био пробуђен већи интерес у публици за његову школу, па су многи родитељи доводили сами своју слепу децу код Хаја на васпитање. И он је сваким даном имао све више ученика, а његова школа добијала је све већег угледа и поверења код осталога света. По што су многи увпдели, који су имали прилике да виде како и шта ради Хај са својим слепим ученицама, да је то једна врло корисна и хуманитарна установа, која је од велике користи како за слепе тако н за цело друштво, у којима ови живе, онда су многи притекли у помоћ и новчаппм прилозима. На тај начин, Хају је већ идуће, — 1785. — годнне било могуће, да узме засебну зграду, у којој је сместио своју школу. Број ученика био је још у тој години нарастао до 30, и сви су они издржавани и школовани бесплатно. По што је Хај неко време радио и с овим ученицима, онда изабере између њих понајбоље, и с њима се крене у Верзаљ, где је у то време био двор. Вести о тој његовој „чудноватој" школи продпрале су сваки дан све даље, на и дворски кругови чувши о тој необичној Хајевој школи, желели су да виде, како то и с чиме он обучава своје слеие ученике. И због тога је и позван Хај у Верзаљ. Ту је оа» држао као неки испит са својим ученицима, и на томе испиту нрисуствовао је двор н многи великодостојннци и ваучари. Овде он нока;ке наставна средства,
помоћу којих обучава слепе, и обавести присутне о задатку и цељи слепачких школа. Његови ученици опет очарали су све оне присутне својим знањем и уметношћу. За Хајев даљи рад и за успех његове творевине. ово је била једна од најзгоднијих прилика, да се за слепачке школе пробуди интерес и у највишим круговима. Јер само таким испитима могла је та установа да прокрчи себи пут и да осигура свој оистанак. Ире свега њему је требало да самим радом на својим ученицима покаже, да је она само једна традиционална предрасуда, коју без размпшљања свака нова генерација прима од друге, да су слепи већ по рођењу одређени за просјаке, и да они нису способни пп за како образовање па ни за какав корисан радудруштву. Друго Хају је стајало на путу и то, што је у то време, као и данас код многих неразвијенијих народа, у Француској је бпло врло много људи, који нису могли да појме од какеје користи образовање слепих, и шта добијају сами слепи кад им се да веће образовање него што су они до тада као просјаци имали. Многи су опет сматрали, да за тај посао требају велики трошковп, и да користи, које слеици добију, ни за њих ни за друштво немају толико вредности, колико се мора издати док им се да образовање. Све ове тешкоће требао је Хај да савлада, и он је то чинио онако Јавним приказивањем свога рада, као што смо горе навели. А сем тога, као човек, који Је био и срцем и душом одан овој ствари, он је свом енергијом настао, да придобије што већи број пријатеља за слепачке школе, верујући тврдо, да ће том установом известн из вечитога мрака неколико мплијуна слепих, и да ће им образовањем осигурати бољи и достојнији положај међу осталим члановима друштва. Због тога се је Хај трудио, да све кругове у друштву обавести о користима и задатку његове школе. У тој намери он је се обратио и на Академију наука у Паризу, којој преда један мали обавештај о уређењу, задатку и цељи слепачкпх школа, као и о методи и средствима која он употребљује за образовање слепих. Овим Хај нобуди Академију наука, те ова она са своје стане обрати већу пажњу на његову школу. У след тога Академија одредп неколико својих чданова п стави им у задатак, да нро-