Prosvetni glasnik
РУЧНИ РАДОВИ У
ОСНОВНОЈ^ школи
На издржавање свију средаих школа издато је из државне касе у години 1875. .... 434.200.18 дин. 1885. .... 809.666-86 ,/) Бише у 1885. години- 376.466 68 „ Издатак увећавао се у овом пераоду са 8-6 5 процената годишње. Од горњег издатка долазило је на плату наставника, у години СВЕГА ДИНАРА У ПРОЦЕНТУ 1875 .... 335.971-61 77 -38 1885 .... 604.718-86 74 -69
Еад се горњи издатак на издрржавање школа подели с бројеи ђака, онда долази у средњу руку на једног у години: 1875. • • • ■ по 201-86 дин. 1885. . . . . „ 171-69 „ Издатак је дакле у 1885. години био релативно мањи. Ако пак тај издатак поредимо с бројем становника, онда јеод истог у 1885. г. долазио сразмерно већи део иа једног становника, и то по 0'43 динара, докле је на против у 1875. години тај део изнео само 0'32 дин.
РУЧНИ РАДОВИ У ОСНОВНОЈГ III КО ЛИ ПРЕТХОДНА НАПОМЕНА
Предмет, о коме ћемо овде говорити, поред све велике важности, која му се данас нризнаје за целокуппо образовање у основној школи, тешко да ће бити код иас свестрано иознат и онима, којих се он најнепосредније тиче — а то су наставниди основних школа; а другима, наравно, који су но својој стручној снреми и занииању мало даље од свију специјалних нитања основне школе, и овај ће предмет бити још и мање познат. Јер, у колико је бар нама познато, ово ннтање до сада код нас још није нигде расирављано, и у нашој школској литератури једва да би се нашло н најповршнијега обавештаја о значају ручних радова у основној школи и иедагошкој вредности тога предмета за сву наставу и образовање, које данашња школа даје народном подмлатку. Како Је са теоријом овога предмета, тако је и сањеговом практичном применом у основној школп ; јер ии за ово друго код нас јога нпје учињен никакав иокушај, те су ручни радови (кад изузмемо цртање и писање) нашој основаој школи још са свим непозпати. Због тога ће ') Овде нисмо узели ону суму која је издата неиосредно из касе министарства просвете и црквених послова, зато, што о томе немамо података 11 за 18 75. годину.
бити добро, да још у напред наговестимо неколико општих напомена, које ће нас боље оријентовати у целом нитању о ручним радовима, н тако спремити за тачније разматрањз и оцепу свију оних момената, који стоје у свези са техничким образовањем у основној школи у онште, н посебице са оним ручним радовима, о којима ћемо ми овде говорити. Иоред свију наставних предмета уосновној школи, који се и код нас уче, скоро у свима земљама у Европи заведени су још и различин ручни радови, у којима се ученици (а у некима, иоред женског рада, п ученице) обучавају и веџбају за све време њиховога образовања у основној школи. У неким државама и ручни су радови обавезан наставни цредмет. као и сви остали, а у другима овај је предмет још необавезан, и ту је остављено на вољу иаставннцима и ученицима да ручне радове према својој увиђавноети и наклоности, раде или и не раде. Алп, и гдеје ово последње ту се живо радп и са званичне и са ириватне стране (иоједина удружења, у којима су вође и покретачи директори н учитељи), да се и .ручни радови уврсте међу редовне и облвезне предмете у основној школи. И, судећи по резултатима, који су руч34 *