Prosvetni glasnik

УПУТСТВО ЗА НАДЗОРНИКЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА

уцућивани су шта им ваља радити. Неки сј учевици осдобођавани од шкоде; неки су остади и даље као ђаци, и нреиоручено је вдастима, да примене најстрожије мере нрема родитељима и председнидима одбора, те да се шкода у ред доведе. Негде су у другој половини године отварани старији разреди, које су наставници и одбори хтели незаконито да укину и да школу сведу на један разред. А има и таквих сдучајева ,за из министарства није ништа деФинитивно расправд ,ено, него су ноједини одбори и управитељн нди учитељи школа упућени, дацелу иреписку о оваким сдучајевима покажу шкодскоме надзорнику придиком прегледања шкода, па ће он ту ствар решити, иошто се на лицу места упозна са свима придикама. Да би сте могли расправити сличнезамршености, уредити шкоду тако, да се њезино бројно стање ученика потпуно расправи, те да одбори и учитељи не досађују министарству цеде године, наиоменуће Вам се овде само гдавнији принципи, којима ћете се руководити у ова.кпм елучајевима. По чдану 38. закона о основним школама, свако дете, које се у шкоду унише, дужноје исту уредно походити и свршити је. Ни један се ђак не може ослободити од шкоде без одобрења минпстра просвете. У чдану 40. истога закона предвиђени су сдучајеви, кад се и која деца могу исписати из школе. На основу овога 40. чдана закона, издат је министарски распис 15. Октомбра 1884. год. ПБр. 11.405. укоме су побројани случајеви, кад се који ђак може исписати из школе. У томе распису стоји наређено шкодским одборима, да у школу не пишу децу по све сиротних роднтеља, ако ови не би то сами хтеди. Исто тако, да не пишу децу из инокоснвх и замрлих кућа. Али одборн и учитељи на ово неназе, но попишу децу опако од ока, и онда родитељи ђачки или стараоци, па и сами одбори, целе године пишу и моде, да се ти и ти ђаци осдободе. Пошто се на Вас, као па опуномоћепика министарског, преноси нраво да можете на основу закона и издатих расниса расправити сва питања, односно осдобођавања ђака од шкоде, то ћете Ви, имајући горњи распис на уму, пречистити бројно стање ученика по разредима тако, да се у течају идуће шкод-

ске годиие нико нема радп тога обраћати министарству. Ради правилнијег извршења овога посда, Ви ћете претходно у свакој шкоди прочитати цеду преписку о оваким сдучајевима и посдедњи акат министарски, па онда, сазнавши све прилике од родитеља, учитеља и одбора, решите све оваке сдучајеве како за паметно и праведно нашди будете. IV Давање оцене Један од врдо деликатних послова у вашој ревизији, јесте и тај: да свакоме наставнику и паставници дате оцену за рад и иостигнути усиех у школи, и за чистоту, која у школи влада. Пре бедежења. оцене наставнику, ваља Вам да ирегдедате и сазнате све, што се тиче дотичне школе и њезиног укупног уређења, рада и жнвота, преко цеде ове и ир. шкодске године, тако, да Вам давање оцепе остане као последњи посао, којим ћете завршити ревизију у дотичној шкоди и посде дате оцене моћи кренути се на пут другој шкоди. По члану 78. тач. 4. закона о основним школама, могу се дати само ове оцене: одличан (5), врло добар (4), добар (3), слаб (2) и рђав (1). Ви ћете оцену увек сдовима написати, а број можете, ако хоћете, у загради ставити. Пошто дате оцену не смете је после ни у ком сдучају мењати. При давању оцене отпустићете све присутне из школе и остаћете само Ви, наставник и шкодски одбор иди два члана одбора. При давању оцене не смете се ни са киме саветовати. То је чисто Ваша ствар и Ви ћете самп својом руком записати оцену по своме најдубљем уверењу. Ако сте прегледадн школе у вароши не смете вршити испит у свима школама, па онда тек скупити наставнике и давати оцене, него морате свакоме наставнику посебнце дати оцену одмах чим свршите испит у његовој школи. Ире него што дате оцену дужни сте, по чд. 78. закона о основнпм школама, саслушати месни одбор шкодски о свему, што он имао буде да Вам саоишти о шкоди и раду учитељевом. Исто тако имаћете да чујете и учитеља, ако би он имао шта да каже о радњи шкодскога одбора илн општинске вдасти, 48*