Prosvetni glasnik

380

УПУТСТВО ЗА В адзорнике основних школа

у погледу њиховог старања или немара за школу. Све ово биће наравно у присуству једне и друге страпе. Исто тако, према прописнма, које је Гл. Просветни Савет утврдио, на основу овлашћења треће адипеје тачке 4. чл. 78. закона о основним школама, дужни сте приликом давања оцене за рад наставников имати на уму ове нрилике: а). Је ли наставник радио с једним разредом или с два, три и четири разреда. б). Да ли је наставник поред свога рада у своме разреду, радио и у продужној школи. в). Да ли број ученика, које је учио један наставник, прелази ио селима преко 30, а по варошима дреко 50, пли је испод те цифре. г). Да ли се у школи радило иреко целе школске године, или је било прекида. д). Је ли преко годпне било промене у наставпицима? Ако јесте, да ли је рад предходников био од повољна или неповољна утицаја на рад онога, који га је у школи сменио. ђ). Јесу лн ученици уредно походили школу преко године. Ако нису, уверићете се најтачннје, да ли је насгавник (учитељ) учннио све оно, што му је стављено у дужност расписом министарским од 10 Октобра 1884 год. ПБр. 10.729., расписом од 20. Октобра исте године ПБр. 11.932., и расписом од 1. Децембра исте године ПБр. 13.301. Наставници , који у овом ногледу нису испунили своју дужност, немају нрава ни на какве изговоре и олакшице при давању оцене, и нехат у овом ногледу узећете им увек за отежицу, као што им је то и самима у нрвом горњем распису изриком казато. е.) Јесу ли на испиту сви ученици, који су колико толико иреко године уредно у школу долазили. ж.) Има ли утпколимного ученика, који понављају разред? Има ли их који су по распису министарском од 20. Октобра 1884. ПВр. 11.408. престарели за школовање, и зашто нису исписани аз школе ? Ви ћете у таком случају испитати и сазнаги шта треба, па ћете онда строго поступитн по номенутом распису, нарочпто по последњој тачци његовој.

з.) Је ли наставник предавао и прешао све наставне предмете , који су прописани наставним програмима за нижу и вишу основну школу ? Ако није све изучено по програмима, онда које предмете није предавао у прописаном обиму и за што је то ? и .у Је ли за све наставне предмете било најпотребнијих учила? Ако пије, је ли их наставник тражио, од кога и кад, и за што их није добио ? Јесу ли сви ученици имали на време школске књиге и друге потребице? Ако нису, онда за што, и, колико се сам наставник и како заузимао, да отклони незгоде ове врсте. ј.) Ради ли наставник у школи где се месни говор много разликује од правилног књпжевног језика? Је ли у местима, где више од иоловине деце не разуме српски говор, поступљено у I разреду онако, како је ирописано наредбом од 2. Јула 1884. год. ПБр. 6191. (стр. 4. у наставнам нлановима и нрограмима за нпжу ивишу основну школу.) Осим овога, имаћете на уму распис министарски од 23. Сентембра 1882. г. ПБр. 7454, који је издат с обзиром на прилике у источпим крајевима Србије. к) Да ли је наставник тачан и уредан у отправљању послова, који спадају у администрацију школску, као: је ли му дневник школски уредав, тачан и чист, и, да ли су сви подаци у истоме мастилом а не писаљком нобележени , каква му је књига униснпца — протокол, — списак учпла, намештаја школског , сдисак књига у књижници и списак казии ђачких. Исто тако прегледаћете, каква му је администрација у раду школскога одбора, јер је по закону учнтељ деловођа школскога одбора и целу преписку и званичну радњу одбора нише и води он. Ако би вам који наставник показао нарочити министарски акт, којим му се допушта да за ову школску годину одступи од неких законских прописа, и да ради нешто и нешто друкчије, него што би требало ,ла ради. Ви ћете таку министарску наредбу поштовати. Шта Вам ваља узети за олакшицу а шта опет за отежицу од свега што ј е горњим тачкама набројано , то ћете Ви и сами знати. Где год су биле редовне, прилике, у којима се дотична школа налазила, ту ћете,